Luften på vissa hårt belastade gator i Stockholm är inte vad den borde vara. Foto: Andreas Enbuske

Efter nya bilförbudet i Oslo – nu vill Stockholm kunna göra samma sak

Oslo har infört ett förbud mot dieselbilar på kommunala gator och vägar. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) vill göra samma sak – och hoppas nu på en lagändring.

  • Publicerad 12:38, 17 jan 2017

Daniel Helldén (MP), trafikborgarrd i Stockholms stad. Foto: Andreas Enbuske

Sveriges Radio rapporterar på tisdagen om att Oslos borgmästare infört ett tillfälligt förbud för dieseldrivna bilar från och med i dag efter att staden upplevt extra stora problem med luftföreningar.

Stockholms nya mål: Alla bensin- och dieselbilar ska ut ur stan

Oslo ligger i en gryta och vintertid hålls luftföreningar ofta kvar nära marken. Det tillfälliga förbudet mot dieselfordon väntas ge så stor effekt att det kan hävas redan om några dagar, skriver SR.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) skulle vilja ha samma möjligheter som Oslo att förbjuda vissa typer av fordon i delar av innerstan.

Stockholm tvingas göra action-lista för renare vatten

Än så länge är det lagligt omöjligt men regeringen har ett nytt lagförslag på gång som gäller så kallade kommunala miljözoner.

Vill ha lagändring

Daniel Helldén hoppas att det ska leda till möjligheten att inför zoner i Stockholm där inga bilar utom exempelvis elbilar ska få köra.

– För att klara miljömålen för luft i Stockholm behöver vi få rätten att stänga ute vissa typer av bilar som diesel. Vi kan inte göra det idag. Vi får inte göra som Oslo. Det handlar om stockholmarna hälsa. Utsläppen är framför allt farliga för riskgrupper som astmatiker, för barn och äldre. Vi behöver hjälp, säger han i en skriftlig kommentar till StockholmDirekt.

Stockholms miljöborgarråd är i Paris – men hämtar inspiration från Oslo

Än så länge är dock läget i Stockholm inte lika kritiskt som i Oslo.

– Vi har tack o lov inte de enorma problem som Oslo har med luften. Det beror på att topografin ser annorlunda ut. Här i Stockholm vädras utsläppen från bilarna lättare ut. Men vi har problem vid våra innerstadsgator – som tex Hornsgatan. Där är det oroväckande höga värden, säger Daniel Helldén som uppmanar stockholmare att agera på egen hand i väntan på lagändring.

– Jag rekommendera stockholmare att inte köpa dieselbilar. Ska man köpa en bil är en elbil eller en laddhybrid som går på bensin det som gäller, säger han.