Efter pendelkaoset: Här är SL:s åtgärder

Ledningen för SL beklagar senaste tidens pendelkaos och lovar nu flera åtgärder som på kort sikt ska leda till förbättringar.

  • Publicerad 09:54, 18 dec 2017

Det framkom på en pressträff i dag som trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och SL:s vd Caroline Ottosson kallat till.

November var en rekorddålig månad för pendeltågen och resenärer i flera delar av länet har gått samman i protester mot den undermåliga punktligheten.

På flera håll har problem med signalfel och korta tåg dessutom sammanfallit med införandet av skip stop, då vissa tåg åker förbi utvalda stationer för att korta restiden in till Stockholm City.

– Växelfel, spårfel, signalfel. Vi har haft nära 30 000 förseningsminuter i november. Perioden 10-12 december hade vi 1 700 förseningsminuter per dag. Väldigt mörka siffror, säger Kristoffer Tamsons.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Enligt honom är det dock inte skip stop som är boven i dramat. Det stora problemet enligt honom är infrastrukturbrister. Enligt tidigare mönster lägger han en stor del av skulden på statliga Trafikverket.

– 7 av 10 problem har med infrastruktur att göra. Korta tåg kör i rusningstrafik. I dagsläget krävs 95 tåg, men bara 85-87 har rullat i trafiken. Citybanan och kringstrukturer är fortsatt ofullständig i sin kapacitet. Trafikverket hade lovat SL plats för 24 tåg i timmen vilket reglerats ner till 16 tåg i timmen, säger Tamsons.

Hundratals Sollentunabor rasar mot SL:s skip stop

Caroline Ottosson, vd på SL, instämmer i att den senaste tiden inte varit bra.

– Den senaste veckan varit väldigt problematisk. Ett växel- eller signalfel skapar så otroligt stora konsekvenser, säger Caroline Ottosson.

SL lovar nu att göra allt för att få ut fler långa tåg på banan.

– Vi har en bra dialog med MTR om hur de ska kunna få ut mer tåg i trafik. Det uppstår stora problem när vi kör med korta tåg. MTR har inte lyckats få ut fordon i trafik enligt vad vi har avtal om, säger Ottosson.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

SL pressar MTR genom att hålla inne med betalningar.

– 50 miljoner i betalning till MTR har hållits inne under hösten och vi ska hålla inne ytterligare 50 miljoner nu. Operatören får pengarna först när de håller vad man kommit överens om, säger Caroline Ottosson.

När kommer pendlarna märka av en förbättring?

– Vi ska jobba tillsammans med MTR för att i närtid kunna skapa förbättrad situation. Det handlar om veckor. Det är långa tåg som ska till till att börja med. Och akuta underhållsinsatser ska sättas in för att minska signal- och växelfel, säger Carolina Ottosson.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Skip stop behålls men SL och MTR ska nu göra allt för att de tåg som enligt tidtabell ska gå från de extra drabbade stationerna Norrviken, Häggvik , Rotebro och Ulriksdal faktiskt ska gå.

– Ingenting har fungerat som det skulle förra veckan. Jag förstår de som är arga angående skipstop. Vi har haft rekord i försningensminuter och det har ställt mycket på huvudet för många människor, säger Tamsons.

Tåg passerar Rotebro station Foto: Charlotte Årling

Det här lovar SL

Tidtabeller ska hållas

Längre tåg ska sättas in

Kraven på Trafikverket och MTR ska öka

Kristoffer Tamsons (M). Foto: Michael Toll

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.