Gröna linjenresenärer. Stella Majstrovic och Aida Thorell ser inga stora skillnader på station Skärmarbrink efter det tio veckor långa renoveringsarbetet.

Efter sommarens SL-kaos på gröna linjen – så blev det

Folk svettades. Svor som sjömän. Trängdes. Det var kaos i tunnelbanan då Skärmarbrink och Gullmarsplans t-stationer stympades i rekordvärmen. 60 miljoner skattekronor gick renoveringarna loss på – vad fick vi för pengarna? Och har du märkt någon skillnad?

  • Publicerad 07:50, 20 sep 2018

I Skärmarbrinks shacktmassor hittade man sprängmedel. Bygget spärrades av och experter tillkallades. Det visade sig bara vara en gammal stubintråd från när stationen byggdes på 1940-talet. Och den extrema värmen gjorde att en del jobb fick göras nattetid, då betongen härdades för snabbt under solens skoningslösa strålar.

I övrigt gick allt som smort, trots svårigheterna med stora maskiner på liten yta, och SL:s Joakim Kinning är jättenöjd med slutresultatet för perrongprojektet.

– Det var en oerhört pressad tidsplan men vi hann med allt på tio veckor. Nu slipper vi stänga av de här spåren fler gånger. Det vi gjort har en livslängd på minst 50 år så det kommer att överleva mig, säger projektledaren Kinning.

Exakt vad har de gjort? Jo: man har bytt totalt 240 plattformselement fördelade på Gullmarsplan och Skärmabrinks norrgående perronger. Det är det som är längst ut, närmast spåret, och de väger tre ton styck.

De är också anpassade för barriärerna, alltså skyddsdörrarna, som någon gång i framtiden ska byggas för att förhindra olyckor.

Skärmarbrink: nytt till vänster, gammalt till höger. Ser du skillnaden?

Klarar 1 000 kilo betong

Sedan har man bytt ytskiktsplattorna, vilket inte minst är synbart på Gullmarsplan om man tar sig tid att kika och jämföra med den äldre ytan intill. Där har man även smällt upp en 40 meter lång skyddsportal över spåret söder om stationen. Det innebär att när man väl börjar bygga den nya blåa linjen och river delar av bussdäcket, kan t-banan rulla på som vanligt.

– Skyddsportalen klarar av att det faller ett 1 000 kilo tungt betongblock från sju meters höjd, förklarar Kinning.

"Ingen dramatisk skillnad för resenärerna"

"Jag hade förväntat mig mer skillnad för så mycket strul under så lång tid". Det säger Bagarmossens Linda Mcallister som tillsammans med sonen Ola under sommarmånaderna fick stångas med svettiga medresenärer. Hon är inte ensam; tre av fem i vår enkät säger samma sak.

Joakim Kinning förstår den åsikten.

– Det är ingen dramatisk skillnad för resenärerna. Det är inte den typen av projekt som märks, men elementen var tvungna att bytas. Däremot har nog funktionsnedsatta människor märkt att avståndet mellan tåg och plattform minskat. Det är nu lättare att komma ombord med rullstol.

De södergående plattformarna då, måste inte samma renovering utföras på dem? Kan vi förvänta oss mer byteskaos nästa sommar? Nej. När den nya blåa linjen byggs kommer de inte att behövas. Så där gör man inget innan de skrotas.

Linda Mcallister, 34, översättare, och Ola, 2, Bagarmossen:

– Ja, jag har undrat vad de gjort för något. Det syns inget. Jaha, ja det ser väl fint ut. Men jag hade förväntat mig mer skillnad när det var avstängt så länge. Det var så struligt.

Aida Thorell, 26, butikssäljare, Farsta:

– Jag har märkt att något ändrats. Den känns bredare och högre, fräschare. Jag försökte ha koll på utvecklingen varje gång jag åkte förbi i somras.

Stella Majstrovic, 16, student, Hammarby Sjöstad:

– Jag märkte såklart av stök och trängsel i somras, fast det var inte så farligt. Men jag har inte sett någon skillnad på plattformarna, varken i Skärmarbrink eller vid Gullmars.

Mikael Ericsson, 55, taxichaufför, Skärmarbrink:

– Det ser fräschare och snyggare ut. Man ser att den andra plattformen ser äldre ut, så det är en skillnad till det bättre på den här.

Bouchra Ojja, "man frågar inte en dam om hennes ålder", undersköterska, Kista:

– Jag har inte sett någon skillnad. De stängde av i flera månader, för det här?! Förjävligt! Det var det inte värt! Jag kom för sent till jobbet varje dag. SL-korten borde ha varit gratis.

Ny betong på perrong i Skärmarbrink.