Ekeröcyklist efter olyckan i somras: Fixa kurvan i Alvik

Höga hastigheter, skarpa kurvor och smal cykelbana. Många cykelpendlande Mälaröbor tar sig igenom den riskfyllda trafikplatsen i Alvik. Men när den ska förbättras är oklart.

  • Publicerad 13:00, 8 okt 2018

Jag flög in i stängslet. Hade det inte varit där hade jag flugit ut i bilvägen.

Kurvan vid måleributiken i Alvik är ökänd bland cyklister. Där smalnar banan av, så folk som kommer susande i farten de fått i nedförsbacken från Tranebergsbron får samsas på trång yta med mötande trafik.

På Drottningholmsvägen har vägarbeten pågått och ett gallerstängsel har varit uppställt mellan cykelbanan och bilvägen. Just det stängslet blev räddningen för Ekeröbon Mattias Lindmark när han i somras kom cyklande från stan in i kurvan.

– Alla cyklar fort där så det gäller att hänga med. Jag var uppe i 35 kilometer i timmen när en mötande cyklist kom in i vårt fält. Han skulle cykla om men hann inte och jag frontalkrockade med honom, berättar han.

Blev överkörd

Den mötande cyklisten fick upp sin fot mot Mattias cykel, varpå cykeln stannade och Mattias flög av.

– Jag flög in i stängslet. Hade det inte varit där hade jag flugit ut i bilvägen.

I stället för att hamna på Drottningholmsvägen i rusningstrafik föll han ner i cykelbanan. Där blev han överkörd av flera cyklister som inte hann stanna.

– Hjälmen sprack och jag slog i hela högersidan. Armbågen är inte riktigt hel ännu.

Sedan olyckan har han tänkt mycket på hur farligt det är för pendlingscyklister på många ställen. I kurvan i Alvik behöver något göras för att förhindra fler olyckor, tycker han.

– Det hålls för hög hastighet och det är för trångt. Antingen behövs det någon form av farthinder, eller så måste man bredda cykelvägen.

Banan måste breddas

Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet, håller med om att det kan gå väldigt fort för cyklister där ibland. Men han tycker att farthinder är fel väg att gå.

– Ska vi få fler att cykelpendla så måste det gå att hålla en medelhastighet som är ganska hög, säger han.

Vad som behövs är bättre infrastruktur och i kurvan behöver cykelbanan bli bredare, enkelriktad och med en lägre kurvradie, menar han.

”Passagen är för smal”

Att cykelpassagen förbi Alvik är problematisk tycker även Joakim Boberg, samordnare av cykelplanering på Stockholms trafikkontor.

– Det är en del av det pendlingsstråk som vi pekat ut som angelägen att åtgärda. Vi behöver förbättra framkomlighet och trafiksäkerheten, säger han.

Hur en sådan förbättring skulle se ut, eller när den kan ske är inte klart. Det behöver nämligen samordnas både utifrån de programplaner som finns för framtidens Alvik och Trafikverket, som ansvarar för Drottningholms­vägen. Klart är i alla fall att ambitionen skulle vara en breddning av cykelbanan.

– Passagen är för smal för de cykelflöden som finns i dag. Den delen är betydligt smalare än de rekommendationer som vi har när vi planerar nya banor, säger Joakim Boberg.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Stort intresse för utlyst direktörsjobb

Nyheter Ansökningstiden har gått ut. Nu intensifieras rekryteringen av ny kommundirektör. – Det fanns ett 60-tal intresserade, säger Christina Thunholm, kommunens HR-chef.fredag 15/2 16:19

Krämer och kollegan grep och höll fast dieseltjuv – nu frias de

Nyheter Niklas Krämer och kollegan Leo Björkman fångade en dieseltjuv, band honom och överlämnade honom till polisen. Men gjorde de verkligen rätt? Nja, menar tingsrätten – men friar ändå.fredag 15/2 14:59

KRÖNIKA: Lite väl tidigt att få vårkänslor kanske

Krönika I måndags morse lät jag vinterjackan hänga kvar hemma i hallen. När jag gick till jobbet hade jag inte ens en tjocktröja under jackan utan nöjde mig med en skjorta. Alldeles lagom klädd för då...torsdag 14/2 8:12