Elever föreläste om förintelsen

Darriga ben till trots, föreläste Vanessa, Isabelle, Sara och Nikita om sin resa i förintelsens fotspår inför 150 personer på Bio Borgen.

  • Publicerad 01:15, 6 jun 2019

Vanessa Brandt, Isabelle Boisard, Sara Storckenfeldt och Nikita Grop Sohlan pustar ut på scenen på Bio Borgen. De har precis föreläst om förintelsen för 150 elever, lärare och andra vuxna.

– Det var inte ens tråkigt, säger en skolkamrat och ger därmed ett betyg som bara kan bedömas som väldigt högt.

– Vi fick lite mer positiv respons än vi kanske trodde att vi skulle få. Jag trodde att vi skulle behöva säga åt folk att vara tysta eller att det skulle vara mycket tittande i telefonen, säger de alla efteråt.

Det var mellan den 15 och 20 mars i år som de fyra eleverna från Gröna Dalenskolan reste till Polen och gick i spåren av förintelsen. De kom iväg som en del i svenska kommittén mot antisemitisms regeringsstöttade projekt för elever för att satsa på att utbilda ungdomar i antisemitism, rasism och förintelsen.

Resan ledde till starka känslor och elevernas lärare Anna Rydberg bestämde att de skulle hålla ett föredrag. Tisdagen den 4 juni klev de upp på scenen, med lätt darriga ben.

– Det var lite läskigt faktiskt. Vi var inte så förberedda, säger Isabelle.

– Presentationen var ganska bra upplagd, tycker vi. Den la vi mer tid på än själva föreläsningen. Vi visste vad själva budskapet skulle vara, säger Vanessa.

De lät publiken vara med genom att be dem svara på frågor, som till exempel, om de skulle säga ifrån om någon drog ett rasistiskt skämt.

Tror ni att ni kommer göra något sådant här igen?

– Nej, svarar de alla med en röst och konstaterar att de inte tycker om att prata inför publik, men också att det känns skönt att ha ”gjort något” för att upplysa om det fruktansvärda brottet som var förintelsen.

De sprider kunskap om förintelsen

Vanessa Brandt, Isabelle Boisard, Sara Storckenfeldt och Nikita Grop Sohlan pustar ut på scenen på Bio Borgen. De har precis föreläst om förintelsen för 150 elever.

– Det var inte ens tråkigt, säger en skolkamrat och ger därmed ett betyg som bara kan bedömas som väldigt högt.

Bilder, texter, filmer och föreläsningar. För den som vill är det lätt att lära sig om det som hände under förintelsen, men att besöka platsen för det industriella massmordet under andra världskriget är något annat. När Anna Rydberg, lärare på Gröna Dalenskolan fick reda på att svenska kommittén mot antisemitism hade ett regeringsstött projekt för elever för att satsa på att utbilda ungdomar i antisemitism, rasism och förintelsen tog hon kontakt.

– Lyckligtvis hade de ett projekt i Uppsala Län just då, så då fick vi fyra platser av totalt 36, berättar hon.

Valdes efter uppsats

Tolv elever valde att skriva en uppsats där de fick berätta varför de ville åka och av dessa tolv blev det Vanessa, Sara, Isabelle och Nikita som fick åka.

– Vi tittade mycket på vad de hade för förväntningar på resan och vad de tänkte att de kunde bidra med.

Mellan den 15 och 20 mars reste de runt i Polen. Första stoppet blev Krakow.

– Vi gick runt i Krakow för att få se hur staden ser ut, var judarna bodde, hur de flyttades till ghettot och sedan till koncentrationslägret, säger Vanessa.

Resan fortsatte med historiens mörka skugga som ständig följeslagare.

– Vi kom till exempel upp till en stad i bergen som jag tyckte var väldigt fin, men det blev inte lika fint när man fick reda på vad som hade hänt där, säger Isabelle

Och vad hade hänt där?

– Det låg en SS-skola för soldater där. Där hade de haft massavrättningar.

– Vi fick stå vid en massgrav, säger Nikita dämpat.

Levande måltavlor

Eleverna fick höra svårsmälta historier om hur soldaterna övades i att skjuta på levande objekt. Soldaterna studerades för att se hur de reagerade på denna prövning. I klartext, alltså om de kunde mörda utan att känna efter.

– De hade en fotbollsplan där. Så mellan alla avrättningar så tänkte vakterna att ”nu tar vi en rast och spelar lite fotboll.” För mig var det ... det var så uppenbart att de inte tänkte på dem som människor, säger Vanessa.

– Vi hade läst om det innan. Man hade grundkunskaper om tidsförloppet, om krigsförloppet, men på en känslonivå kunde man inte förstå. Det gjorde man där på ett helt annat sätt, säger Sara.

Håller föredrag

Nu väntar det kanske viktigaste med uppdraget. Att sprida berättelserna vidare.

– Nu har jag bokat upp Bio Borgen i Bålsta. Det är lite blandade känslor kring det kanske, men just för att visa på vikten av det här också. Så den fjärde juni kommer ni att hålla ett föredrag inför alla högstadielever, så mycket personal som möjligt och vi kommer även bjuda in politiker, säger Anna Rydberg och de fyra tjejerna konstaterar att det blir lite nervöst:

– Det är fler människor än vi hade trott. Vi hade en bild av att vi skulle göra det lite lugnt i klassrummet, men det kommer säkert gå bra. När man står där framför alla kommer nervositeten, men vi får förberedda oss så att vi vet vad vi ska göra.

Upplands-Bro med i klimatutmaning

Upplands-Bro kommun ska delta i en global klimat­utmaning. – Det är allvar nu, säger Mattias Peterson (C), kommuns talesperson i miljö och klimatfrågor.torsdag 20/6 9:00

Senaste numret

Bålstabladet
Stockholm Direkt