Inspiration. Ellen Westfelt (till vänster) är en av dem första som började med runstreak i Sverige och har bidragit till att sprida trenden här. Här på en springtur med kollegan Jënni Jalonen. Foto: Ylva Bergman

Ellen från Vallentuna har sprungit 2220 dagar i rad

Vallentunabon Ellen Westfelt, 41, har sprungit dagligen i drygt sex år. För henne har löpartrenden både botat prestationsångest och stress. "Jag är mycket lugnare", säger hon.

  • Publicerad 13:30, 5 okt 2019

Det är en idyllisk höstdag på Vallentunas landsbygd. Solen skiner, fåglar kvittrar och torrt gräs vajar på stora öppna åkrar. Där åkrarna tar slut tar färgskiftande granskog vid.

– Att springa här runt Angarnssjöängen är en favorit, säger Ellen Westfelt, som bor i utkanten av naturreservatet.

Ellen springer i 20 minuter varje dag. Det kallas att springa en streak, runstreak – något som blir alltmer populärt i Sverige. Med sina hittills 2220 dagar (i skrivande stund) har Ellen den längsta runstreaken i Sverige.

– I början var det svårt att planera in, men nu har det blivit en sån himla vana. Det är som att borsta tänderna, man tycker kanske inte det är så kul alltid men det är bara att göra det, säger hon.

Hon ser det inte som en galen grej, utan något som ger hennes liv struktur, återhämtning och daglig rörelse.

Driven. Ellen Westfelt coachar i ultralöpning. Hennes nästa mål är att springa 32 mil. Foto: Ylva Bergman

Träningshets och prestationsångest

Innan Ellen började med med sina dagliga springturer kände hon, som många andra, mycket stress, prestationsångest och träningshets.

– Jag hade prestationsångest på jobbet och med träningen. Hade jag inte tränat tillräckligt hårt en dag så kände jag att jag behövde träna dubbelt så hårt nästa dag. Det blev en ond spiral, berättar hon.

Runstreak-konceptet innebär att du springer 1,6 kilometer per dygn, hur snabbt eller långsamt du vill och med eller utan pauser. Ellen satte också en tidsgräns för sig själv – något hon rekommenderar.

– Jag satte en egen gräns på 20 minuter, så att jag inte skulle bli lockad att stressa igenom de där 1,6 kilometerna. Jag sa till mig själv att jag inte heller får springa mer än 20 minuter om dagen.

Det visade sig vara ett framgångsrecept för Ellens prestationsångest.

– När jag hade sprungit 10 dagar kände jag mig så himla bra. Det bevisar att man kan åta sig något och genomföra det. Min prestationsångest försvann, säger hon.

Ellen lyfter också att metoden passar alla.

– Vi är gjorda för att röra på oss. De som behöver göra en runstreak är inte professionella löpare, utan den vanliga människan som är lat, har för mycket att göra och sitter stilla. Det är en slags mental återhämtning och meditation, säger hon.

Belöningar. Ett knep för att fortsätta springa är att belöna sig när man når olika delmål, tipsar Ellen. Den här GPS-klockan mäter sträcka, hastighet och tid. Foto: Ylva Bergman

Knappt sjuk längre

Motståndare till runstreak-trenden menar att man inte lyssnar på kroppen som kanske behöver vila vissa dagar. Men Ellen anser att man lätt kan lura sig själv med det tankesättet.

– Skulle jag känna efter varje dag skulle jag skita i att springa och äta choklad och dricka vin istället. Det funkar inte att "känna efter" för mig. Jag behöver runstreaken för att få struktur i livet.

Första året var hon inte sjuk en enda gång, och fram till idag har hon inte åkt på värre än förkylningar, berättar hon.

Är det inte farligt när man är sjuk?

Det är inte farligare än som nu när vi går egentligen, man får springa väldigt lugnt. I början hade jag pulsband så jag hade koll på att pulsen inte gick upp för mycket. Men känner man sig jättesjuk tycker jag inte man ska springa. Då börjar jag hellre om streaken.

Ellen tipsar: Så lyckas du med löpningen

1. Byt om först
– Om det känns motigt att ge sig ut så kan man byta om först. Sen kan man göra andra "måsten" däremellan. På så sätt sänker man tröskeln för att komma utanför dörren. 

2. Sänk kraven på dig själv
– Varje löprunda behöver inte vara fantastisk och du behöver inte utföra stordåd varje dag. Man behöver inte ens bli svettig för att det ska göra skillnad för hälsan och konditionen! Tänk att du bara ska jogga i 20 min långsamt, men skulle du få feeling så kan du såklart springa längre eller fortare. Blanda gärna gång och jogg i början om du är ovan och fokusera på tiden, inte på sträckan eller snittempot. Vill du köra igång med en runstreak direkt så se till att jogga minst 1,6 km i sträck (kriterie för runstreaks)

3. Lyssna på en podcast eller en ljudbok
– Tiden försvinner mycket fortare om man lyssnar på något spännande. En favoritpodcast eller en spännande bok är superbra att lyssna på när man är ute. Musik kan man använda när man vill springa tuffare pass.

4. Utmana en kompis eller ta hjälp av sociala medier

– Är man flera som gör samma utmaning så är det lättare! Utmana en kompis att ni ska klara av 10 dagars träning på rad! Eller hitta på något annat kul. Vill man träna core med oss i oktober så kör vi en utmaning som heter Octoberplank. Man kan också gå med i Facebookgruppen Runstreak Sverige och få pepp och stöd!

Det här är Ellen

Ålder: 41 år

Gör: Vd för företaget Pace on earth som sysslar med ultralöpningscoaching och har en podcast.

Instagram: @weselle

Springer helst: Angarnssjöängen, elljusspåren vid Össeby IP och Vallentuna IP, skogarna i Vallentuna, Brottby och Karby, Roslagsleden, Blå leden, Väsjöbacken (Bra för backträning på somrarna).

Hälsa. Sedan Ellen Westfelt började springa varje dag märker hon stor skillnad både fysiskt och psykiskt. Foto: Ylva Bergman

Trafikverkets svar om Arningleden: Ett missförstånd

Nyheter Politikerna står fast vi en rondelllösning Efter Norrorts-politikernas krav på Trafikverket att fort hitta en lösning på problemen i korsningen Arningevägen och Jarlabankes väg, kommer nu svaret. "Vi är väldigt nära en lösning", säger Helena...torsdag 17/10 16:41

Klart: Karbyskolan byggs om för ny förskola

Nyheter Klubbades på kommunfullmäktige På måndagens kommunfullmäktige i Vallentuna fick Alliansen igenom sitt förslag om att bygga om en del av Karbyskolan för att göra plats för förskolan Garnstugan.torsdag 17/10 11:28
Stockholm Direkt