Ellevio gör omtag: Nu ska fartkamerorna upp till slut

Ni har hört det förut. Men nu ska fartkamerorna på Mälaröarna sättas upp till slut. Det lovar Ellevio efter flera års fördröjning.

  • Publicerad 23:33, 10 mar 2019

Målet är att nio av de här tio kamerorna ska vara klara under året.

Under första halvåret 2014 beslutade Trafikverket att tolv nya fartkameror skulle sättas upp runt om på Mälaröarna. Ursprungsplanen var att monteringen skulle påbörjas redan senare samma år, under senhösten 2014.

Men i stället blev det en riktig långbänk. Snart fem år efter beslut saknas fortfarande tio av de tolv kamerorna.

Började för ett år sedan

I februari förra året sattes två av kamerorna upp på Färingsö, en i Troxhammar och en i Kungsberga. Men de övriga tio elskåpen – som sattes på plats redan sommaren 2015 – har stått orörda utan kamerastolpar.

– Att det kan vara problematiskt i vissa områden måste man ha förståelse för, men det här är inte rimligt. Det är extremt lång tid, säger Rune Hammarberg, tekniskt ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket.

Hur lång tid brukar det normalt sett ta från att Trafikverket fattar ett beslut om en kamera till dess att den är på plats?

– Det är lite beroende på vilken typ av plats det handlar om, det ska ju projekteras och en markentreprenör ska upphandlas. Men oftast brukar det ta drygt ett år.

För Trafikverket vill väl att hastighetskamerorna ska sättas upp skyndsamt?

– Ja, så är det naturligtvis, säger Rune Hammarberg.

Men nu har det plötsligt börjat hända saker hos Ellevio, som äger elnätet och därmed ansvarar för kamerainstallationerna.

– Vi vill få färdigt det här och gör nu en extra insats, så att det blir klart någon gång. Målet är att nio av de här tio kamerorna ska vara klara under året, säger Jesper Liveröd, tillförordnad presschef på Ellevio.

Tekniska svårigheter

En hastighetskamera motsvarar ungefär att ansluta en villa, förutom att det är betydligt krångligare. Enligt Ellevio är det bland annat just en krånglig ärendehantering och tekniska svårigheter med anslutningarna till elnätet som har legat bakom att det dröjt så länge.

– På de här föreslagna placeringarna är det svåra förhållanden för exempelvis schaktningar eller tekniska utmaningar att ansluta kameror som ska placeras där det inte finns något elnät i närheten.

Varje kameraärende måste skickas till Trafikverket för hantering och sedan tillbaka i en tillståndsprocess för schaktning.

– Sex av de här tio har dessutom visat sig vara svåra att genomföra och har krävt en mer ingående planering, säger Jesper Liveröd.

Går inte att genomföra

En av de planerade fartkamerorna har till och med visat sig ha en så pass tekniskt svår placering att Ellevios underentreprenör bedömt att anslutningen inte ens går att genomföra. Denna placering kommer nu troligtvis att flyttas.

– Men vi vet inte riktigt i nuläget hur det kommer att bli med den.

Våren 2015 skrev Mälarö Tidning om en försenad upphandling som sköt kameramonteringarna på framtiden. I december samma år kunde vi berätta om hur Ellevios offerter till Trafikverket skickades fel och hamnade på villovägar.

Att kamerorna ska sättas upp har vi ju hört i flera år nu, men nu kommer det alltså att bli av?

– Ja, det är det absoluta målet, att nio av tio kommer att vara på plats under 2019. Vi måste få den här saken ur världen. Ingen tjänar på att det blir en långbänk, säger Jesper Liveröd.

Enligt Trafikverkets ursprungliga beslut ska nu fyra hastighetskameror sättas upp på Färentunavägen, på sträckan mellan Troxhammar golfklubb och Färentuna, och sex kameror längs Ekerövägen mellan Sundby och färjeläget på Munsö. Placeringarna har sedan tidigare valts ut i samråd med polisen utifrån olycksstatistik.

I dagsläget finns nio kameror inom Ekerö kommuns gränser, på Ekerövägen mellan Nockebybron och Lindö tunnel, samt ytterligare fyra på andra sidan gränsen bort mot Brommaplan. Kamerorna på den sträckan har tidigare fångat flest fortkörare i hela landet.

Trafiksäkerhetskameror

Över 1 600 fasta kameror finns i dag på de svenska vägarna. Överträdelserna utreds av polisen.

Kamerorna fungerar både dag och natt, året runt. Mätningar visar att kamerorna minskar antalet dödsolyckor och svårt skadade med 20-30.

Källa: Polisen

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Ägarbyte väntar för välkänd restaurang

Nyheter I snart fyra år har nuvarande ägarna drivit Restaurang Jungfrusund. Men snart tar en ny ägare över. – Det har varit jätte­trevligt, säger ägaren Lars Nordgren.tisdag 19/3 10:43