Enkäter ska lyfta föreningars vilja

Vägföreningarna i Närlunda och Stockby tar nya tag för kommunalt vägansvar. Nu ska medlemmarna få säga sitt i en enkät.

  • Publicerad 01:15, 19 okt 2019

Om de på riktigt tror att de kan ha styret, men inte lyssna på invånarna är de fel ute.

I flera år har vägföreningarna i Stockby och Närlunda drivit frågan om kommunalt ansvar för vägarna i kommunen. I dagsläget har föreningarna ansvar för exempelvis asfaltering, belysning och snöröjning. Ansvaret är inget som föreningarna själva önskar. De har flera gånger lyft frågan om ett kommunalt övertagande av vägansvaret de senaste åren.

– Det pratas om att kommunen ska gå från landsbygd till småstad. Som jag känner till det finns det ingen småstad i Sverige som har vägförening. Närlunda vägförening är Sverige största vägförening, säger ordföranden Thomas Sjökvist.

Nu får föreningens omkring 3 000 medlemmar säga sitt. Med kallelsen till årsmötet skickades även en enkät ut. Den hade två alternativ, ett om kommunalt vägansvar och ett där föreningen fortsätter som tidigare. Fram till den 21 oktober kan medlemmarna svara.

Ska inte vara privat ansvar

Thomas Sjökvist är tydlig med att arbetet fortsätter att driva frågan, även om kommunen inte tar över ansvaret under mandatperioden.

– Vi kommer inte att vika ner oss, och vi har årsstämmans uppdrag att driva frågan.

Sjökvist tycker inte att det är lämpligt att vanliga medborgare ska ha vägarna på sitt ansvar.

– Det börjar bli så stort, det är dags att kommunen tar sitt ansvar. Det är inte okej att privatpersoner och lekmän ska vara ”kommunens gatukontor” i tätorten, det som kommunen normalt sett ska göra, säger han.

Han upplever att det bland vissa lokala politiker inte finns en förståelse för jobbet vägföreningarna gör. Det jobbet tror han att kommunen skulle göra bättre.

– Kommunen kan göra större och bättre upphandlingar. De har mer människor i sin organisation. Dessutom måste vägföreningen betala moms på tjänster som sedan inte kan dras av, vilket kommunen kan. Medlemsavgifterna till föreningen betalas av redan skattade kronor. Inga statliga eller kommunala bidrag erhålls, säger han.

Närlunda vägförening genomförde en liknande enkätundersökning för ungefär tio år sedan.

– Då svarade medlemmarna att kommunen borde ta sitt ansvar och ta över driften. Sedan presenterade vi resultatet för dåvarande kommunalrådet Peter Carpelan (M). Dessutom genomfördes en opartisk utredning där flera myndigheter förordade kommunal väghållning.

Enligt Thomas Sjökvist ska resultatet läggas fram för tjänstemän och politiker.

Stockby vägförening har drygt 900 medlemmar. De fick en liknande enkät för några veckor sedan, där sammanställs nu svaren. Föreningarna samtalade om enkäterna innan utskicket. Gensvaret har varit stort enligt Stockbys ordförande Vilhelm Boije.

– Vi fick ungefär 600 svar, jag skulle tro att ungefär 95 procent är för kommunalt övertagande, säger han.

Mycket skeptisk

Han är mycket skeptisk till vägföreningar när det som i de aktuella fallen är så stora områden och vägar. Dessutom anser han att det är fel att vanliga medborgare ska sköta vägfrågor påtvingat.

– Föreningslivet i Sverige bygger på ett personligt engagemang och intresse. Det är ganska få människor som har som hobby att engagera sig i vinterunderhåll på vägar, snöröjning och halkbekämpning. Det är extremt svårt att få personer att ge av sin fritid till det här, säger Vilhelm Boije.

Sker inte förändring närmaste tiden hoppas han att frågan blir viktig i nästa valrörelse.

– Om inte nuvarande ledning taggar till och kommer med klara besked och en handlingsplan om att ta över hoppas jag att det blir en valfråga som stjälper eller inte stjälper partier. Om de på riktigt tror att de kan ha styret, men inte lyssna på invånarna är de fel ute. Det är budskapet vi hoppas skicka, säger Vilhelm Boije.

Kommunalrådet Adam Reuterskiöld (M) känner till enkäterna. Han poängterar att kommunen inte är låst vid en speciell lösning och upplever att enkäterna inte tar upp alla för- och nackdelar med vägföreningar. Enligt honom ska en kommunal utredning påbörjas i början av 2020.

– Vi måste göra en utredning för att se de faktiska konsekvenserna, säger han.

Skulle kommunen ta över ser han att det skulle krävas en skattehöjning.

– Risken är att det blir dyrare för alla om kostnaden går via skatten. Det drabbar alla invånare, säger han.

Kommunala vägar

Bryggavägen

Pråmvägen

Ångbåtsvägen

Ekebyhovsvägen

Tegelbruksvägen

Jungfrusundsvägen

Älvnäsvägen (fram till Bofinksvägen)

Ekerövägen (från Tappströmsvägen till Sandudden, trafikljus och korsningen vid Tappström tillhör Trafikverket)

Björkuddsvägen (från Bryggavägen till Ekebyhovsslott)

Källa: www.ekero.se

Denice kan vinna pris på Lärargalan

Nyheter Gala. På måndag kan Ekebyhovs Denice Sverla vinna: ”Jag är en prestationsmänniska” Hon njuter varje dag på jobbet. Ekebyhovsläraren Denice Sverlas arbetsglädje har fått hennes elever att nominera henne till Lärargalan. – Då vinner vi tillsammans, säger hon.torsdag 14/11 11:25

Hon blir ny vd för Ekerö bostäder

Nyheter Rekryteringsprocessen är över. I veckan presenterades Ann Söderström som ny vd för Ekerö bostäder. Men hon börjar inte förrän till våren.lördag 9/11 1:15

Svårt för Fittjabussen att hinna med färjan

Nyheter Fastnar i köer. Vissa bussturer har tvingats vända Den nya busslinjen till Fittja har problem med framkomligheten. När bussen fastnar i köer på Slagstasidan har förarna svårt att hinna till färjan.lördag 9/11 1:15