Renovering. Stefan Alvå är en av två befälhavare som leder arbetet under däcksrenoveringen ombord på Älva. Foto: Mikael Andersson

Epidemin tvingar skolskeppet att hissa segel i svenska vatten

Den årliga långseglingen med skeppet Älva blev inte av som planerat. I spåren av pandemin fick turen avbrytas i förtid och båten seglades hem från Kanarieöarna utan elever.

  • Publicerad 15:12, 29 maj 2020

Det är mycket som är inarbetat. Nu ställs allt på huvudet.

Början och slutet av mars 2020 var två helt olika världar. Det är något som elever och besättning på Marina läroverket kan vittna om, efter att årets segling med skolskeppet Älva fick avbrytas i förtid.

Den första mars, när klass Mb17b njöt av Kanarieöarna, var coronautbrottet mest ett rykte. När de två veckor senare skulle åka hem till Sverige igen var det en pandemi.

– Det här är ju verkligen extraordinärt, det har aldrig hänt förut. Det som är lite jobbigt nu är att vi inte vet vad som ska hända, men det är ju ingen som vet det, säger skolans vd Anders Paulsen.

Lyckades lämna landet

I vanliga fall skulle eleverna ha varit ute på segling ända fram till början av juni, alla skolans klasser ska betas av på den 10 månader långa turen som Älva är borta från Stocksund. När besättningen skulle flyga hem tog de i princip det sista planet som gick innan flygplatsen stängdes ned.

– Vi var inte riktigt beredda på det som skulle ske. Bara två dagar efter blev det förbjudet att gå på stan två och två, men det slapp vi. Eleverna drabbades nog ingenting, det var en fin segling, säger Stefan Alvå, befälhavare under den sista elevseglingen.

Historiskt. Däcksträt började växa på 1700-talet, och i årsringarna kan man bland annat spåra den stora hungersnöden på 1860-talet. Foto: Mikael Andersson

Snart nyrenoverad

En ny besättning hade hunnit komma på plats och Älva fick seglas hem omgående. Nu ligger den 80-åriga träskutan vid hemmabryggan i Stocksund och får sig en rejäl däcksrenovering i stället.

Så ska Danderyd fixa studentfirandet

Ingen har permitterats, alla används i projektet istället. Just denna majdag faller snöblandat regn över kajen, långt från Kanarieöarnas salta stränder. Både Stefan Alvå och hans kollega Sören Engzell är på plats och leder renoveringen.

– Jag och Sören vill lägga ett nytt trädäck, men det är lite osäkert ännu. Gör vi det ordentligt så kan det hålla hur länge som helst, säger Stefan Alvå.

Nya planer

Hur pandemin kommer att utveckla sig till hösten är i dagsläget omöjligt att svara på. Därför har man redan nu uteslutit att segla utomlands i augusti och planerar i stället en rutt i Östersjön.

Det blir en stor förändring eftersom undervisningen anpassas efter seglingen: Marinbiologiklasserna brukar studera sjöbottnar i Medelhavet, ekonomiklasserna jämför företagande i andra länder. 

– Vi har ju i princip kunnat köra samma rutt år efter år, det är mycket som är inarbetat. Nu ställs allt på huvudet, säger Sören Engzell.

Arbete. My Lundqvist bankar bort rostiga skruvar. Hon var en av dem som fick segla hem skutan från Kanarieöarna. Foto: Mikael Andersson

Gammalt. Även metallen under däcket har tagit stryk av den oömma behandlingen. Foto: Mikael Andersson

Svensk segling i stället

1 augusti till 15 november är planen att Älva ska segla i svenska farvatten. Sedan kommer hon hem till Stocksund och fryser inne i hamnen under vintern.

Tidigare minsvepare blir klassrum på Marina läroverket

Det blir färre seglingsdygn för Älva än normalt, men eleverna ska kompenseras med tid ombord på tullkryssaren Petsamo, ett motorfartyg, samt lägerverksamhet på skolans egen skärgårdsö Norra Idskär.

– Våra ettor och tvåor har ju möjlighet att ta igen det de missat, men vi kommer få skjuta på och revidera utbildningsplaner under hela deras fortsatta skolgång, säger Anders Paulsen.

Skolskeppet Älva

Båten byggdes 1939 som ett fraktfartyg som skulle trafikera Östersjön.

På 90-talet byggdes hon om för passagerartrafik, efter att ha avslutat sin karriär som Sveriges sista seglande fraktfartyg.

Älva är 44 meter lång, 7,2 meter bred och sticker 3 meter djupt.

Hon har tre master med åtta segel på en total yta av 600 kvadratmeter.

Här lever eleverna tillsammans i två till fyra veckor åt gången.

Varje segling tar en klass på 33 elever och nio besättningsmedlemmar.

De heltidsanställda i besättningen seglar drygt sex månader om året.

Visa merVisa mindre
Stockholm Direkt