LÄTTNAD. Lena Tägt Bergholm och Maria Arkeby är glada att skip stop äntligen stoppas. Foto: Pauline Cederblad

Ett års väntan över: SL slopar skip stop

Om knappt en vecka är dagen som så många Sollentunabor väntat på här: skip stop upphör och SL:s pendeltåg återgår till den tidigare tidtabellen. "Jag tror inte att de hade backat om vi inte hade reagerat så starkt som vi gjorde", säger Maria Arkeby, initiativtagare till Facebookgruppen "Stoppa skip stop" som drivit frågan det gångna året.

  • Publicerad 13:00, 30 nov 2018

Jag har aldrig varit med om ett politiskt beslut som dundrat in och påverkat min vardag såhär mycket.

Skip stop infördes i december 2017. Sedan dess har flera av tågen hoppat över stationerna Rotebro, Norrviken, Häggvik och Ulriksdal. De tidigare åtta stycken avgångarna per timme blev istället fyra – i en kollektivtrafik som redan dras med signalfel, lövhalka och tågköer.

Men den 9 december är det efterlängtade datumet här. Då kommer tågtrafiken gå tillbaka till som den var innan.

Häggviksborna Maria Arkeby och Lena Tägt Bergholm startade Facebookgruppen "Stoppa skip stop" ett par veckor innan förslaget genomfördes. Redan då insåg de vilka konsekvenser den nya tågtrafiken skulle få för tusentals pendlare på de tre stationerna.

– Det var hål i huvudet redan från början i den här idén. Kollektivtrafiken ska byggas ut, inte halveras, säger Maria Arkeby.

Politikerna i Landstinget var ursprungligen överens om att den nya tidtabellen var bra – ända tills pendlarna och till sist även politikerna insåg vad den egentligen innebar. Då skyllde man på dålig information från Trafikverket.

Trafikverket kontrade med att de redan från början avrått från skip stop – något de hade protokoll på.

SKIP STOP. I ett år har boende i Norrviken, Häggvik och Rotebro sett halvtomma skip stop-tåg swisha förbi. Foto: Arkiv

Landstinget backade

Till sist kallade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till pressträff på pendeltågsperrongerna och levererade två löften inför valet. Från 2019 skulle skip stop tas bort. Det blev inte som det var tänkt, konstaterade han.

Han lovade också att man skulle försöka utöka pendeltrafiken med flera avgångar från de värsta drabbade stationer under våren 2018. Skillnaden blev att Rotebro några månader senare fick ett fåtal ytterligare avgångar i rusningstrafik.

Att Facebookgruppens medlemmar drivit frågan outtröttligt tror Maria Arkeby och Lena Tägt Bergholm har påverkat beslutet att stoppa skip stop.

– Folk har varit otroligt engagerade, och arga. Jag tror att gruppen har sporrat folk till att höra av sig Trafikverket och Landstinget på egen hand, och berätta hur det påverkat dem och ställt jobbiga frågor, menar Lena Tägt Bergholm.

– Jag tror inte att de hade backat om vi inte hade reagerat så starkt som vi gjorde. Det har varit medial uppmärksamhet kring frågan också, och det har förstås påverkat, säger Maria Arkeby.

Stress i vardagen

Båda vittnar om hur stressen i vardagen har ökat sedan tidtabellen förändrades. Att behöva springa till tågen för att inte riskera att behöva vänta länge på nästa som inte bara swishar förbi – och överfulla tåg som resenärer på de senare stationerna inte ens får plats på.

– Jag har aldrig varit med om ett politiskt beslut som dundrat in och påverkat min vardag såhär mycket. Det visar på vikten av att tänka efter före. Vi varnade om att det var såhär det skulle bli, säger Maria Akreby.

Men skip stop har inte bara varit kritiserat. Många Väsbybor som ska in mot stan har sparat tid.

– Jag tror att det är mindre tråkigt för dem att skip stop försvinner än vi har tyckt det varit jobbigt, säger Maria Arkeby.

MER Skip stop

Skip stop infördes på Ostkustbanan i december 2017.Alla politiska partier sa inledningsvis ja till omläggningen. 

Vartannat tåg i mellan- och rusningstrafik har inte stannat i Häggvik, Norrviken, Rotebro och Ulriksdal.

Det började med att den nya citytunneln skulle byggas, och bygget “såldes in” av landstinget med löften om tätare pendeltågsavgångar i rusningstrafik. Många kommuner sade därför ja till den remiss som gick ut 2015. Sollentuna fick dock aldrig någon remiss.

I februari 2017 skickades ytterligare en remiss ut. Den var vagt formulerad men vittnade om att det skulle bli skip stop trafik förbi tre av Sollentunas stationer.

Många kommuner missuppfattade remissen och trodde att den från början utlovade turtätheten skulle kvarstå, vilket ledde till att de ställde sig positiva till den. Men Sollentuna sade kraftfullt nej och började kampanja för att påverka landstinget att lägga ner planerna på skip stop. Det lyckades inte.

Landstinget vill behålla skip stop på sträckor där de bedömer att de fungerat bättre, som linjen till Nynäshamn.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Därför kör flygplan på låg höjd över stan

Nyheter Flyger fram och tillbaka på låg höjd över Stockholm – mitt i natten I dagarna kommer ett litet propellerplan dåna över Stockholm på låg höjd på nätterna.tisdag 11/12 19:50

Avgjort: Så här blir SL:s nya priser

Nyheter Hela prislistan för nästa år nu bestämd Idag har landstingets budget manglats i fullmäktige. Nu står det klart vad de kostar att åka med SL i kollektivtrafiken nästa år.tisdag 11/12 15:48

Sollentunas cykelvägar får beröm

Nyheter Hamnar på femte plats i landet Sollentuna kommun får rikligt med beröm för satsningen på cykelvägar. Enligt Cykelfrämjandets undersökning hamnar Sollentuna på femte plats i landet.tisdag 11/12 12:45