På led. Teslakö på Sveavägen under medlemsmötet 21 maj. Foto: Tibor Blomhäll

Exklusiva miljöbilen alla snackar om - men vilka är köparna?

Försäljningen av supermiljöbilar i Sverige ökade med 84 procent förra året – men det var också från ganska låga nivåer. Den bil som fått absolut mest ­uppmärksamhet är elbilen Tesla som framför allt ­lockar till sig tre typer av människor.

  • Publicerad 17:30, 21 jun 2016

Att stå med en Tesla på Strandvägen är som att ha med sig en elefant eller något annat lika exotiskt. Folk stannar, tittar, pekar, frågar, fotograferar och känner lite. Ett bevis för att bilen inte är så vanlig som man kan tro, trots hypen som pågår.

Tibor Blomhäll är president för Tesla Club Sweden och säger att det händer hela tiden. Det är inte hans bil, han väntar fortfarande på sin, men han har lånat den för att visa upp den och möjligen få oss att förstå storheten. Det är lätt att se Teslaklubben som en yngre släkting till Appleboysen, ni vet de som köar vid varje ny Applelansering.

– Jo, vi brukar skoja om det, att vi har tre typer av medlemmar: IT-konsulterna som gillar tekniken, bilnördarna som gillar prestandan och faktiskt, den minsta gruppen, som har eller vill ha en för miljön. Men jag tycker inte att vi är så sekteristiska. Av 2 200 medlemmar är det drygt 570 som har en bil.

Trevligt rymdskepp

På frågan vad som då är grejen kommer en lång harang med tindrande ögon, bland superlativen hörs ”bruks- och bus i ett”, ”0-100 på tre sekunder”, ”Elon Musk”, ”plats för sju personer”, ”bagageutrymme bak OCH fram”, ”två kronor milen”.

Det låter onekligen trevligt alltihop, utöver känslan av rymdskepp och faktumet att det enda ljud bilen ger ifrån sig är däcken mot marken (ett fenomen som skrämt en och annan cyklist när den kommer smygande).

Men en elbil ställer en hel del krav på ägaren.

– Först måste man tänka på bostaden. Bor jag på femte våningen i Vasastan? Jag kan inte hänga en sladd från fönstret. Var jobbar jag och kan man ladda där? Publik laddning ger jag inte fem öre för, det går inte att lita på eftersom andra använder platserna som parkering och snabbladdningen tär hårt på batteriet. Och det är egentligen ingen som vet ännu vad det kostar om bilen går sönder, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden (branschorganisation för tillverkare och importörer).

Begränsningar

Man ska alltså helst redan ha ett eget hus med ett garage och ett uttag. Om något händer är det långt mellan verkstäderna. Och det går inte heller att åka hur långt som helst, åtminstone inte norrut, innan man står utan möjlighet att ladda helt. Infrastrukturen sträcker sig ännu bara ungefär till Umeå.

Tibor Blomhäll är dock optimistisk.

– Batteriet tar slut oväntat ungefär lika ofta som man får soppatorsk, skillnaden är att den här bilen säger till redan innan man börjar åka. Och om det mot förmodan skulle hända, gå till närmsta gård och vad är troligast att de har – ett vägguttag eller en dunk bensin?

Flera hundra i Stockholm

Att få reda på hur många Tesla det finns i Stockholm är inte helt enkelt. På Tesla motors vägrar de att svara (”vi kommenterar aldrig lokala tal, vi presenterar våra siffror globalt”, enligt Even Sandvold, kommunikationschef för Tesla i Norge) och Teslaklubbens egna siffror är svåra att bryta ner.

– Vi försöker ha koll men en adress har 100 bilar skrivna på sig så det bör väl vara en leasingfirma. Men statistiken säger 1 547 Tesla model S i Sverige och cirka 700 av dessa i Stockholm, säger Tibor Blomhäll.

Bil Swedens siffror säger att 478 Teslabilar registrerades i Stockholm 2015, 150 stycken år 2014 samt tre stycken 2013. Model S börjar på 750 000 kronor och räknas som en premiumbil, men Tibor Blomhäll tror att försäljningstakten ökar när de kommer med sin ”folkbil” för dryga 400 000 kronor. En folkbil som fortfarande kräver sitt utrymme i plånboken.

Foto: Jonas Herjeby

Tibor Blomhäll är president för Tesla Club Sweden. 

Poppis. Tesla, Sveriges populäraste elbil. 

Foto: Jonas Herjeby

Interiör. Ingen växellåda, allt är digitalt. 

Foto: Jonas Herjeby

Multifunktionell ”nyckel”. 

Foto: Tibor Blomhäll

Tesla Club Sweden hade medlemsmöte i centrala Stockholm 21 maj i år. 

Foto: Tibor Blomhäll

Folk stannar, tittar, pekar, frågar, fotograferar och känner lite

40 Tesla model S deltog i medlemsmötet 21 maj och paraderade runt stan. 

Populäraste bilmärkena i Stockholms län 2015

1. Volvo 29 610 stycken

2. Volkswagen 15 920 stycken

3. Audi 6 715 st.

4. BMW 5 851 st.

5. Toyota 4 892 st.

6. Skoda 4 181 st.

7. Kia 3 253 st.

8. Nissan 3 170 st.

9. Mercedes 3 038 st.

10. Mitsubishi 2 344 st.

/.../ 24. Tesla 478 st. (ungefärlig)

99 959 bilar nyregistrerades totalt i Stockholms län 2015, varav 3 699 var supermiljöbilar, det vill säga bilar som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.Källa: Bil Sweden

Nyregistrerade supermiljöbilar i landet 2015

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid – 3 302 st.

2. Tesla model S, elbil – 996 st.

3. Nissan Leaf, elbil – 841 st.

4. Volvo V60 N, laddhybrid – 612 st.

5. VW Golf GTE, laddhybrid – 401 st.

6. Renault Zoe, elbil – 378 st.

7. A3 E-tron, laddhybrid – 349 st.

8. VW E-Golf, elbil – 278 st.

9. BMW 13 (Rex), laddhybrid – 275 st.

10. VW Passat GTE, laddhybrid – 271 st.

Källa: Bil Sweden