Den nya plattformen. När staden beslutade att bygga stationen var ledorden "modernt" och "robust" och man var ute efter en flygplatskänsla. Utformningen är medvetet luftig för att begränsa känslor av klaustrofobi eller rädsla över att man är trettio meter under jord. Foto: Erik Simander

EXKLUSIVT: Se bilderna på nya Citybanan Odenplan

På söndag premiärvisas Citybanans nya pendeltågsstation i Odenplan, ett jättebygge som pågått i sex år och som binder samman tunnelbanan med pendeltågstrafiken. Vi har redan varit ner.

  • Publicerad 17:17, 15 sep 2016

Foto: Erik Simander

En okänd värld. När Vi i Vasastan besökte stationen var rulltrapporna ännu inte i funktion och vi fick därför röra oss ner för trapporna i de dolda teknikutrymmena. Sammanlagt var det 260 smala trappsteg från den nya uppgången vid Vanadisvägen ner till plattformen.

Foto: Erik Simander

Välkommen till underjorden. Rulltrappan från nya uppgången på Vanadisvägen tar dig tjugo meter ner under jord till ett mellanplan. Väl därifrån går ytterligare en rulltrappa drygt tio meter ner till själva plattformen.

Foto: Erik Simander

Febrilt arbete. Här är mellanplanet mellan den första långa rulltrappan och den kortare rulltrappan ner till plattformen. Golven görs i ordning för allmänhetens besök på visningen i helgen.

Foto: Erik Simander

Första klottret. Än så länge är det kalt på väggarna och annonstavlorna lyser tomma. Men redan innan stationen har öppnat har någon skrivit "Krossa kommunism" på en av väggarna i ett sidoutrymme.

Foto: Erik Simander

Redo för test. Till årsskiftet ska Trafikverket vara helt klara med Citybanan och lämnar då över tunnlarna och stationen i Odenplan och Stockholm city till SL som påbörjar en period av tester och möjlighet att lära känna de nya spåren innan allt öppnar till sommaren.

Foto: Erik Simander

Ingen snubbelrisk. Stationen är den första i Stockholm att ha plattformsväggar med glasdörrar som öppnar sig först när tåget är på plats. Detta är både för att rena luften från skadliga luftpartiklar och för att ingen ska råka snubbla ner på spåret.

Foto: Erik Simander

Under spåret. En låst dörr ledde oss in i ett trångt utrymme under själva plattformen. Här vill man inte att dörren går i baklås.

Foto: Erik Simander

Spöklik känsla. 30 000 människor beräknas röra sig genom stationen varje dag när den väl är klar, men än så länge står de stora korridorerna och utrymmena spöklikt tomma. Här är en liten vänthall vid uppgången mot Odenplan.

Foto: Erik Simander

Myntinkastet. Den smala rulltrappan leder upp från pendeltågsstationen direkt till plattformen på Odenplans tunnelbanestation. Bland de som har jobbat med projektet har trappan fått smeknamnet "myntinkastet".

Foto: Erik Simander

Giltigt färdbevis, tack. En biljettkassa ställs i ordning vid spärrarna i den nya stationen.

Foto: Erik Simander

Allt ska funka. Det är mängder av entreprenörer som jobbar dagligen med olika delar av bygget i den för oss andra osynliga jättearbetsplatsen under jorden. Här gör ett gäng rulltrappsinstallatörer i ordning rulltrappan för premiärvisningen.

Foto: Erik Simander

Över jord igen. Om du passerar tunnelbanestationen på Odenplan kan du själv kika in genom den nya glasentrén till Citybanan och få en glimt av arbetet där nere. Men om du vill se själva stationen får du dyka upp på premiärvisningen på söndag.

Premiärvisning för allmänheten

Var? Entrébyggnaden på Odenplan

När? Söndag 18 september mellan klockan 11.00-15.00

Varför? Trafikverket visar för första gången Citybanans nya pendeltågsstation Stockholm Odenplan för allmänheten. Få en glimt av den nya plattformen, testa jätterulltrappan, se Sveriges första plattformsväggar, lär dig mer om den sex kilometer nya pendeltågstunneln under stan.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.