Kritiseras. Den nya holländska cyklingen får kritik, bland annat för att bilar står parkerade till höger om cykelbanan. Foto: Johann Bernövall

Expert sågar ny "holländsk" cykelbana

Förra veckan skrev vi om den nya cykelbanan längs Kungsholms strand. Och kritiken lät inte vänta på sig. Cykelexperten Linda Kummel sågar banan och kallar den för "en kompromiss".

  • Publicerad 14:32, 9 nov 2017

Reaktionerna har kommit från Kungsholmsbor som anser att hela projektet är onödigt och krånglar till det – men framförallt har åsikten att cykelbanan där cyklister och bilister ska samsas rent av kan vara farlig framförts på sociala medier. En av de som anser det är Linda Kummel, som bor i närområdet och är konsult inom cykel och hållbar mobilitet.

– Det är en välvillig tanke från början med den här holländska modellen där bilarna får dela på utrymmet i mitten. Där är ju grundidén att hela gatan får en lägre hastighet med tydliga ytor för cyklister, säger Linda Kummel.

Farligt med busstrafik

Så var är då problemet? Jo, enligt Linda Kummel handlar det om att de som beslutat om cykelbanan kompromissat.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Problemet blir att man inte gör en renodlad holländsk lösning utan man har kvar busstrafiken på gatan. Att blanda bussar och cyklister på gatan, där man dessutom behållit parkeringsplatserna på ena sidan är aldrig bra ur ett säkerhetsperspektiv. Det blir en tung trafik och som cyklist är du körd om du hamnar fel.

Men vad är problemet med att behålla parkeringarna?

– Risken att få en dörr på sig är hög när man som nu har cykelbanan till vänster om bilarna i och med att förardörrarna alltid öppnas. Det är så dumt tänkt i ett försök att kompromissa med bilisterna som vill ha kvar parkeringsplatser. Hela lösningen är en eftergift, säger Linda Kummel som tycker att staden tabbat sig i sin vilja att "hellre få till en lösning än ingen alls".

Att busstrafiken och parkeringarna behålls skapar, enligt Linda Kummel, en otydlighet som gör att bilarna istället för att köra i lägre hastighet, som är tanken, snarare gör tvärtom.

– Jag har sett många som kör snabbare än innan, förmodligen att man vill skynda sig förbi det som känns osäkert och ovant. Det blir en fara istället för säkrare, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har tidigare försvarat stadens lösning efter att den först testades 2015.

– Vi har på Kungsholms strand prövat ett nytt sätt att lösa utrymmesbristen. Nu kommer åtgärder göras så att det syns tydligt vad som är bilutrymme och vad som är för cyklar. Med denna lösning kan parkeringarna på södra sidan vara kvar. Hade vi arbetat med två körfält för bilar och två cykelbanor hade utrymmet inte räckt till, sa han då till StockholmDirekt.

Det här är en holländsk cykelbana

En väg där bilar och cyklar delar på utrymmet. I höger- och vänsterkanten av vägen är tydligt utmarkerad med röd asfalt där cyklisterna ska hålla sig.

Lösningen på Kungsholms strand kritiseras nu för att man genom att bibehålla busstrafik och bilparkering på vägens ena sida äventyrar säkerheten för trafikanterna.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

FILM: De har stans mest julpyntade hem

Nyheter "När vi träffades släpptes alla gränser" I deras trea på Kungsholmen syns varken väggar eller tak bakom lager av guld, glitter och blinkande ljus. Varför? För att julpynt gör dig till en lyckligare människa, enligt paret Hante som börjar...söndag 17/12 9:00

QUIZ: Känner du igen ditt MÖRKA Stockholm?

Quiz ✔Tio historiska bilder ✔Utmana dina vänner i veckans quiz ✔Kvällsbilder från förr Vi närmar oss årets mörkaste tid. Därför har vi letat fram tio mörka Stockholmsbilder från förr. Känner du igen dig?lördag 16/12 9:00