FRAMTID. Trafikregion Kristoffer Tamsons (M) beskriver det som en tredje kollektivtrafikrevolution där digitalisering och automatisering står i centrum. Foto: Clarence Frenker

Experterna: Så blir framtidens kollektivtrafik i Stockholm

Kapslar i höghastighets rör, självkörande bussar, och delningsbara bilflottor. Så spås framtidens kollektivtrafik i Stockholm se ut, enligt politiker och experter.

  • Publicerad 08:00, 9 nov 2019

En ny mobilitetsera och en tredje kollektivtrafikrevolution. Det var ord som användes när politiker och aktörer inom transportsektorn under onsdagen diskuterade framtidens kollektivtrafik på Stockholms handelskammare.

– Man ska kunna resa när man vill, hur man vill och vart man vill, sade trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) när han beskrev hur stockholmarna sannolikt kommer att kunna förflyttas mer ”on-demand” i regionen framöver.

Miljö och digitalisering

I visionen står digitalisering, miljö och teknikutveckling i fokus där eldrivna och självkörande fordon väntas stå för merparten av transporterna i framtiden.

– I Sverige känns det som science-fiction att prata om det här. Men faktum är det pågår en urbaniseringsvåg över hela världen som innebär att allt fler kommer att bo i städer. Därför måste vi var mer framåt och ta vara på möjligheterna som finns, säger Claudia Olsson, vd för Stellar Capacity, som inte utesluter att bland annat hyperloops kan var tänkbara i lokaltrafiken i framtiden.

"Vi tar även med cyklar"

Även teknikbolag som Uber och Voi spås få en central roll i utvecklingen av framtidens persontransporter i Stockholm, där bland annat datainsamling väntas kunna möjliggöra och skräddarsy kollektivt resande ännu mer lokalt.

Också sjövägen spås ha en stor potential i regionen.

– Sjöfarten har en självklar roll i framtidens kollektivtrafik och resande. Driftsäkerheten är stor och snö berör oss inte alls. Vi tar även med cyklar, barnvagnar och permobiler på fartygen, säger Desirée von Schéele Ressel, vd för Ressel Rederi som i dag kör transportbåtar i Hammarby sjöstad.

Så spår experterna kring framtidens kollektivtrafik

Självkörande bilflotta

Självkörande bilar med samåkningsnmöjligheter ägda av flottor ses som en självklar del av framtiden i Stockholm.

Pendelbåtar

Privata aktörer som i dag kör i exempelvis Hammarby Sjöstad vill bygga ut transporterna sjövägen och står inför en uppgradering till miljövänliga motoralternativ.

Eldrivna och självkörande bussar

Körs i dag småskaligt i Barkarby. Målet är att de ska vara helt förarlösa till 2025 då tekniken börjar bli "mogen" för massproduktion, enligt Jurong Li, Nordenchef för Volvo Bussar. Det kommer dock dröja ytterligare innan större stadsbussar blir självkörande.

Hyperloop

Hyperloop, ett tänkt transportsystem där kapslar och vagnar färdas i hög hastighet i rör och tunnlar, är under utveckling i bland annat Asien. Claudia Olsson, vd för Stellar Capacity, anser att det är något som även Stockholm bör snegla på.

Samåkningstaxi

Enligt Uber kommer fler personer att kunna resa tillsammans i en och samma taxiresa.

Elsparkcyklar och andra mindre transportalternativ

Är tänkt att fungera som ett komplement till SL-trafiken för snabba transporter.

Självkörande tunnelbana

Kan komma till Stockholm om 10-15 år, enligt MTR:s vd Johan Oskarsson. SL hade tidigare planer på att införa förarlösa tåg på reda linjen redan till 2025, men det hela lades på is efter en misslyckad upphandling av ett nytt signalsystem.