SNABBARE RENOVERING. Målet är att allt renoveringsarbete med Söderströmsbron ska lyckas genomföras i sommar 2019. Tidigare var renoveringen planerad att pågå varje sommar till 2022. Foto: Mostphotos

Extrasatsning för mindre kaos på Gröna linjen

Nu utlovas en rekordsnabb renovering av Söderströmsbron för att säkerställa trafiken på tunnelbanans röda och gröna linje. 70 miljoner kronor extra läggs för att snabba upp tempot i upprustningen.

  • Publicerad 16:43, 11 feb 2019

Den senaste veckan har Trafikregionsrådet Kristoffer Tamsons (M) haft det tufft. Några klara svar eller snabba lösningar på den senaste tidens storstrul på Gröna linjen har han inte kunnat ge.

SL uppmanar: ”Åk inte Gröna linjen"

Däremot sommarflirtar han nu något med resenärerna på Gröna linjen. Det står klart att Söderströmsbron, som egentligen är fem broar mellan T-centralen och Slussen, ska genomgå en omfattande renovering.

Och det på rekordfart.

Tanken var att upprustningsarbetet skulle pågå varje sommar fram till år 2022. Men nu ska hela projektet snabbas på och sommaren 2019 ska alltså vara den sista.

– Vi har bett förvaltningen att titta på om det är möjligt att genomföra renoveringen snabbare. Det visar sig vara möjligt att trycka in allt upprustningsarbete samtidigt nästa sommar. Det kostar mer pengar, men det är en investering vi gärna tar för att minska den negativa påverkan för resenärerna som renoveringen innebär, säger Kristoffer Tamsons (M).

Söderströmsbron trafikeras av både röda – och gröna linjen och de två senaste somrarna när bron renoverades var det kraftigt reducerad trafik, något vi berättat om tidigare.

Att göra allt resterande arbete på en och samma sommar minimerar dock påverkan.

Så rustar vi för kaoset på gröna linjen

Totalt blir det en ökad kostnad på 70 miljoner kronor, och renoveringen av Söderströmsbron beräknas nu landa på 360 miljoner kronor. Enligt beräkningar ryms kostnaden inom 2019 – och 2020 års budget.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Att Söderströmsbron idag är sliten har inga några kopplingar till den senaste tiden kaosartade trafiksituationen på Gröna linjen.

– Nej, det har inget med varandra att göra. Men med den här satsningen får vi redan efter sommaren en ny, robust och bärkraftig bro håller till 2080, säger Kristoffer Tamsons.

Ett förnyat genomförandebeslut gällande Söderströmsbron ska nu upp på nästa veckas trafiknämnd i Region Stockholm.

Renovering av Söderströmsbron

Ståldelar byts ut mot rostfritt stål.

Spårläggningen byts ut.

Broarna beräknas hålla i ytterligare 60 år och får minskat behov av underhåll.

Enligt SL:s beräkningar färdas cirka 330 000 resenärer varje dag med röda och gröna linjen över Söderströmsbron

Renoveringen ska färdigställas under två veckor sommaren 2019 istället för att som tidigare planerats pågå under flera somrar.

2017 stängdes Söderströmsbron av i 12 dagar.

2018 stängdes Söderströmsbron av i 15 dagar.