Så här ser det ut på en trång buss. Obs bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle. Foto: Sacharias Källdén

Facket: Flera busschaufförer redo att rycka in

Kaoset med överfulla SL-bussar fortsätter. SL skyller coronaträngseln på att det saknas busschaufförer. Men både facket och Flygbussarna vittnar nu om att det finns gott om förare redo att rycka in.

  • Publicerad 10:46, 25 mar 2020

Lite bättre, men fortfarande flera knökfulla bussar. Så summeras onsdagsmorgonen i SL-trafiken.

Det var i måndags, mitt under brinnande coronakris, som SL drog in flera avgångar på buss-, spårvägs- och lokalbanelinjer. Beslutet ledde till att flera bussar blev knökfulla både på måndags- och tisdagsmorgonen. Men trots att SL nu styrt om resurserna och stärkt upp i Nacka och Värmdö där trängseln varit värst rapporterar bland annat SvD om att kaoset fortsatte under onsdagsmorgonen.

– Det är ju värre trängsel än i en bar som de förbjöd i går, säger Gustavsbergsbon Erika Stenmark till tidningen.

SL-toppens order

SL får nu sylvass kritik från både resenärer, Folkhälsomyndigheten och egna politiska toppen Kristoffer Tamsons (M) som skriver så här på Facebook:

"Jag vill inte höra om några helgtidtabeller eller rastlösa bussförare. Kör allt ni kan, så mycket ni kan. Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order."

När vi pratade med SL:s presstjänst igår förklarade de att de är just vad de gör. Men att busschaufförerna helt enkelt inte räcker till på grund av höga sjukskrivningstal – cirka 20 procent hos entreprenörerna som kör bussarna åt SL.

– Reduceringen i trafiken är inte kopplad till att antalet resenärer har gått ner. Vi är så illa tvungna för vi har inte antalet busschaufförer som krävs. Vi har tryckt ut varenda buss vi kan, säger Aleksander Krajisnik på SL.

Flygbussarna redo att hjälpa till

Men att det skulle saknas lediga busschaufförer i länet som är redo att rycka in stämmer helt enkelt inte.

"Till ansvariga på SL. Flygbussarna i Stockholm har kapacitet att hjälpa till och förstärka på flertalet busslinjer i länet. Vid intresse, kontakta mig", skriver Björn Grane, på Flygbussarna på SL:s Facebook-sida.

Mer än så vill Flygbussarna inte utveckla sitt erbjudande.

"Flygbussarna kommer driva dialogen om att köra förstärkningsbussar direkt med ansvariga på SL", skriver han i ett mejl till StockholmDirekt.

Facket sågar SL

Mario Gavran, förbundsombudsman på fackförbundet Kommunal, understryker också att de inte delar SL:s bild av läget.

– Nej, det gör vi verkligen inte. Enligt våra egna kartläggningar och det vi får höra från våra skyddsombud finns det både fler bussar och förare att tillgå. Det finns bland annat reserver i tomma bussar på stan som bara sitter och väntar, säger Mario Gavran.

Han säger att SL och operatörerna nu måste börja titta på andra lösningar, annars menar han att läget riskerar att bli så akut som de hävdar att det redan är.

– Det kan exempelvis handla om att låna in förare från beställningstrafiken som i princip står helt stilla. De måste hitta lösningar som kanske inte var aktuella igår, men som är det nu. För under så här extrema förhållanden måste vi säkerställa att människor kan ta sig till och från jobbet på ett säkert sätt, säger Mario Gavran.

Vad säger era chaufförer om situationen?

– Resenärerna blir ju upprörda och det skapar även en oro hos våra chaufförer. Och risken att smittas ökar såklart för alla. Så här kan vi inte ha det. Det är oerhört frustrerande att alla parter verkar förstå allvaret i situationen och att de ändå dragit ner så kraftigt på trafiken. Den bedömningen har gjorts av någon som inte har tänkt hela vägen.