Färjebussen testas i vintertrafik

Planen var en utvärdering efter den 14 december. Nu förlänger SL prövotiden för busslinje 350 över Vårbyfjärden med ett halvår. Bland annat görs det för att testa bussen i vintertrafik.

  • Publicerad 13:00, 28 nov 2019

När vi startade hade vi inget trafikräkningssystem.

En busslinje över Vårbyfjärden har under flera år utretts i olika omgångar och efterfrågats av flera olika partier liksom resenärer.

Förra året kom till slut beskedet från politikerna i Region Stockholm att resenärerna skulle få möjlighet att åka med SL-kortet och ta en buss som åker med Slagstafärjan.

En tidig morgon i augusti var det dags för premiärturen av den nya busslinjen 350 mellan Ekerö centrum och Fittja.  

Inledningsvis var det sagt att prövotiden gällde till och med den 14 december, men den blir betydligt längre än så. En anledning är att det har varit svårt att säkerställa hur frekvent linjen användes.

Fick räkna manuellt

– När vi startade hade vi inget trafikräkningssystem. Då var förarna tvungna att komma ihåg och räkna på- och avstigande, säger Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Nu har ett trafikräkningssystem installerats, men det finns inte tillräckligt med underlag för att säkerställa hur populär linjen är. Det är en av anledningarna till att prövotiden förlängs så att sista dag blir den 18 juni.

– Vi vill även utvärdera målpunkter, vart folk åker, och göra enkäter, säger Claes Keisu.

Den stundande vintern kan även komma att påverka linjens framtid.

– Vi vill se hur bussen uppför sig i vintertrafik och hur det går med buss på färjan i vintertrafik, vi behöver bättre underlag, säger han.

Ett annat problem är att bussen inte har förtur framför bilar, något som har ställt till problem under hösten.

– På Ekerösidan finns en bussfil. Där kan bussen slippa köer, men på Slagstasidan finns ingen bussfil, så där kan det hända att bussen inte hinner med färjan och måste vända. Vi vill hitta sätt att på ett bättre sätt få det att klaffa, säger han.

En vecka i oktober gjordes en mätning av hur beläggning var.

– Då var det i snitt 4, 75 resenärer per avgång. Men en del avgångar var fullsatta. Vi har konstaterat att det har varit helt okej beläggning, säger Claes Keisu.

Linjens hållplatser

Ekerö centrum

Brandstationen

Fredrikstrandsvägen

Brygga industri

Ekebyhovsbacken

Herredagsvägen

Jungfrusunds varv

Jungfrusunds färjeläge

Fittja

Källa: SL