Norra Djurgårdsstaden ska få en efterlängtad stombuss i december. Foto: Kain Nilsson

Färre hållplatser ska göra Stockholms nya stombuss snabbare

Snabbare gröna ljus, busskörfält och färre hållplatser. Nu ska busstrafiken, framförallt nya stombussen, mellan Östermalm och Vasastan bli snabbare.

  • Publicerad 16:15, 7 jun 2017

I december ska som bekant en ny stombuss sjösättas, linje 6, mellan Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden samt Karolinska, via Östra Station och Odenplan. I dag går linje 73 på ungefär samma sträcka. Men längs med vägen finns många bromsklossar som nu ska byggas bort.

Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden får ny busslinje

Slå ihop hållplatser

Bland annat ska staden redan i höst se över flera av korsningarna och förbättra trafiksignalerna för att bussarna ska få bättre prioritet. Framkomligheten på trånga Södra Fiskartorpsvägen, som varit ett av problemområdena, på Östermalm ska också förbättras. Flera hållplatser slås även ihop och byggs om för att få plats med de nya stombussarna. Det ska även bli busskörfält på en kort sträcka på Karlbergsvägen.

De kräver fler blå bussar i Stockholm – som ska köra på målade vägbanor

Även om åtgärderna görs för linje 6 kommer det även att innebära tidsvinster för alla bussar som går på de aktuella gatorna enligt Susanna Lennström, handläggare på trafikkontoret.

– Absolut. Alla signalåtgärder har vi tänkt göra i höst och även busskörfälten. Åtgärderna längs med Södra Fiskartorpsvägen är tänkt att göras nästa år, där tittar vi på olika mindre åtgärder för framkomligheten.'

Nu klubbas Spårväg City – förlängs till Centralen

Totalt har staden tänkt att lägga 4 miljoner för att bättra på snabbheten. Även Solna kommer göra liknande åtgärder för att snabba på bussarna på sträckan inom deras område.

Så ska bussarna bli snabbare

Här är de åtgärder som planeras för stomlinje 6:

Gasverksvägen, två nya uppställningsplatser

Hållplats Östermalms IP, byggs om och slås ihop med hållplats Tennisstadion

Korsningen Lidingövägen/Södra Fiskartorpsvägen, ny signalprioritet

Korsningen Lidingövägen/Valhallavägen, ny signalprioritet

Hållplats Stadion, förlängs längs med Valhallavägen för att anpassas till ledvagn

Korsningen Odengatan/Torsgatan, översyn av signalprioritet

Hållplats Karlbergsvägen, hållplatserna slås ihop

Hållplats S:t Eriksgatan, översyn av reglering för att underlätta inkörning

Karlbergsvägen, busskörfält från Sigtunagatan till Hälsingegatan

Korsningen S:t Eriksgatan/Karlbergsvägen, översyn av signalprioritet

Korsningen Odengatan/Valhallavägen, justering av signalprioritet

Hållplatserna precis söder om Värtabron byggs också om.

Fler åtgärder utreds för att öka framkomligheten på Södra Fiskartorpsvägen, men detta är ännu inte klart.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Karin Ernlund (C): "Stoppa varje onödig regel för byggande"

Nyheter C-toppen i stor intervju inför Stockholmsvalet Inför valet träffar vi alla förstanamn i partierna som vill vinna makten i Stockholm. Det här är Karin Ernlunds och Centerpartiets främsta mål efter valet.lördag 21/7 9:05

Här är parkerna där du får dricka alkohol

Nyheter LISTA: Se vad som gäller för Stockholms alla parker 2018 I vissa parker i Stockholm är det helt okej att öppna bubblet eller ölen till picknickhänget, i andra råder strikt alkoholförbud. Här ser du vad som gäller för "din" park.fredag 20/7 14:43