Kritiska. Både Stockholms styrande politiker och infrastrukturministern är kritiska till Trafikverkets prognos.

Finansborgarrådet: Ska inte kosta stockholmarna mer

Förbifart Stockholm försenas med flera år och blir över tre miljarder dyrare än beräknat. Nu går Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) ut i hård kritik mot den reviderade planen.

  • Publicerad 10:27, 5 nov 2019

Det var på tisdagen som Trafikverket meddelade att Förbifart Stockholm, som är Sveriges största infrastrukturprojekt, försenas med fyra år och kommer att kosta 3,3 miljarder kronor mer än beräknat.

Först 2030 kommer trafiken att rulla på den cirka två mil långa tunnelsträcka som ska binda ihop Kungens Kurva och Häggvik.

Byggmiss försenar Förbifart Stockholm

Nu går Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) ut och kritiserar Trafikverkets nya prognos. Hon kräver att staten ska stå för de ekonomiska konsekvenserna.

– Läget är allvarligt. Stockholm behöver nödvändiga investeringar i infrastruktur där förbifarten är en central del. Notan för förseningar och fördyringar kan inte skickas till Stockholmarna som redan medfinansierar både tunnelbana, investeringar i elförsörjning samt väginfrastruktur, säger Anna König Jerlmyr i ett uttalande.

Även trafikregionrådet Kristoffer Thamsons (M) är kritisk.

– Jag ser mycket allvarligt på beskedet om att bygget av Förbifart Stockholm försenas och fördyras ytterligare en gång. Regeringen verkar helt ha tappat greppet om ett av landets största och mest centrala infrastrukturprojekt, säger Tamsons.

Ministern kritisk

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) reagerar även han starkt på Trafikverkets prognos. Till DN säger han att läget är ”allvarligt” och att han ska samla alla parter för att se vad de kan göra för att skynda på projektet och stoppa de ökade kostnaderna.

Han kan dock inte svara på hur stor del av kostnaderna som staten kommer att stå för.

– Vi får naturligtvis både gå igenom underlaget och prata med alla ingående parter, detta rör såväl Trafikverket som regionen i Stockholm. Vi måste också se hur det påverkar finansieringsmöjligheterna, inte minst trängselavgifterna, säger infrastrukturministern till DN.