Inte överraskad. Abbas Omrani, 61-år, har arbetat som busschaufför i Stockholm sedan 1990. Han är inte överraskad över klagomålen och saknar den yrkesstolthet som fanns förr. "Då bar jag slips, väst och svarta skor på jobbet. I dag är det ingen som bryr sig." Foto: Linda Gren

Fler klagar på busschaufförernas bemötande

Fler stockholmare anmälde att de blev dåligt bemötta av stadens busschaufförer under förra året.

  • Publicerad 06:40, 15 mar 2018

”Kund är 12 år gammal och skulle till skolan och var sist i kön att gå på bussen. Chauffören stänger då dörren och kör i väg.”

Vittnesmålet ovan är ett av åtskilliga som förmedlats till SL:s kundtjänst under 2017. Förra året inkom 11 474 klagomål gällande just bemötandet inom Stockholms län, vilket är 628 fler än året innan. Per Hallberg, kommunikatör på SL, säger att de tar saken på största allvar.

– Jag vill inte spekulera i vad ökningen kan bero på, men vi följer upp det väldigt noga och återrapporterar till operatörerna. Det här är verkligen ingenting vi tar lätt på, säger han.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Tre företag kör bussarna i Stockholms län: Arriva, Keolis och Nobina. Izhak Dan, kommunikatör på Arriva, bekräftar att företaget fått in fler klagomål under 2017.

– Det kan bero på att det är lättare att lämna synpunkter, att människor är mer benägna att lämna klagomål eller att de har högre förväntningar. Det kan också handla om förare som är stressade eller missförstånd mellan förare och resenär, säger han.

Arbetar förarna under stor stress?

– Jag tror en del upplever jobbet som tuffare i dag än för fem år sedan. Det är till exempel många fler bilar på vägarna, konstaterar han.

”Kund och en kompis stod och väntade på att föraren skulle öppna dörren, men föraren tittade på dem och åkte i väg 2 minuter före utsatt tid.”

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Missnöjet ökade även när det gäller bussar som avgår före utsatt tid.

– För tidiga bussar ska inte inträffa överhuvudtaget och det kan leda till att operatören får en bot. Man ska helt enkelt kunna lita på busstabellen och att bussen inte avgår tidigare eller senare än utsatt. Just detta ser vi väldigt allvarligt på, säger Per Hallberg på SL.

Värt att notera vad gäller för tidig avgång är att vissa hållplatser har ungefärlig tidtabell vilket kan innebära att resenärer upplever att bussen går för tidigt. 

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Antal klagomål till SL

Bemötande:

11 474 (2017)

10 846 (2016)

För tidig avgång:

3 540 (2017)

2 850 (2016)

Siffrorna gäller Stockholms län där tre entreprenörer ansvarar för bussarna; Keolis, Arriva och Nobina.

Resenärer riktar allt fler klagomål mot busschaufförerna i Stockholm. Foto: Sacharias Källdén

Så säger bussföretagen

Lena Johansson, kommunikatör, Keolis

"Varje klagomål är ett för mycket, men vi ser ingen ökning. Bemötandet ingår i introduktionsutbildningen och vi har även interna kampanjer där det är en viktig del."

Eric Steijer, trafikchef, Nobina

"Antal anmälningar ser i stort sett likadant ut som tidigare. När vi gör våra anställningsintervjuer är förmågan att se andra människors behov alltid avgörande."

Izhak Dan, kommunikatör, Arriva

"Vi ser en ökning av klagomål generellt, men också ett minskat antal tidiga avgångar. Bemötandet är en självklar del av utbildningen för våra förare."

Foto: Mostphotos

Några exempel ur anmälningarna

”Föraren öppnade dörren i ca 2 sekunder och stängde sedan igen och lämnade hållplatsen trots att kund stod kvar på hållplatsen. Kund knackade på dörren men föraren åkte ändå.”

"Precis när kund kommer till dörren så stänger föraren dörren på dem och bryr sig inte om att det var en minut kvar tills den skulle åka. Hade otrevligt bemötande och var otrevlig."

"Förare stänger dörrarna, pekar finger mot kund och åker i väg."