Fler turer ska minska trängseln på bussen

Nu ska trängseln på bussarna till och från Brommaplan minska. Från och med december får sträckan flera nya bussavgångar på vardagarna.

  • Publicerad 10:32, 14 nov 2018

Vi vill verkligen satsa på busstrafiken på ett smart sätt.

Den nya blågröna majoriteten i landstinget satsar sammanlagt 160 miljoner kronor på att bygga ut kollektivtrafiken i Stockholms län under nästa år. För hela länet handlar det om 127 000 nya avgångar under 2019.

För Mälaröbornas del gäller satsningen i första hand förstärkningar i trafiken mellan centrala Ekerö och Brommaplan. Sammanlagt blir det ungefär 1 200 nya bussavgångar på sträckan under nästa år.

– Flera år av hårt arbete med att bringa ordning i SL:s ekonomi innebär nu att vi nu har en väldigt stark ekonomi. Därför har vi enats om att gå fram med en stor och bred bussatsning som vi vill ska komma så många som möjligt till del runt om i länet. Det känns glädjande, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till Mälarö Tidning.

Förändringarna i Ekerötrafiken berör i första hand linje 301, mellan Brommaplan och Skärvik på Ekerö, som kommer att få flera nya avgångar. Bussen får en ny avgång på vardagar från Tappström till Brommaplan på morgonen och utökad turtäthet på vardagseftermiddagar på hela sträckan, vilket ger 20-minuterstrafik.

Extra avgång från centrum

Även en extraavgång sätts in från Ekerö centrum till Brommaplan för att minska trängseln.

– Vi vill verkligen satsa på busstrafiken på ett smart sätt så att de som behöver det mest ska få ihop sina vardagspussel på ett vettigt sätt, säger Kristoffer Tamsons.

Samtidigt förlängs en morgonavgång på linje 309 från Ekerö centrum till Brommaplan, även detta för att motverka trängsel.

Förändringarna träder i kraft i samband med tidtabellsskiftet som äger rum den 9 december.

Många Ekeröbor har tidigare haft synpunkter på busstrafiken i kommunens ytterkanter, men den här gången satsas allt krut på turtätheten mellan centrala Ekerö och Brommaplan.

Varför har inte förändringarna spridits ut mer?

– Tidtabellerna utformas av trafikplanerarna, men jag kan tänka mig att de har tittat på var trängseln är som störst för att kunna erbjuda en robust och bra busstrafik på exempelvis sträckan mellan Ekerö och Brommaplan, där man vet att trängseln är stor.

I satsningen för Ekerös del ingår även den nya busslinjen som planeras gå till Fittja via Slagstafärjan. Men som Mälarö Tidning nyligen kunde berätta är tidsplanen för trafikstarten just nu osäker, då alla förberedande åtgärder som krävs för en trafikstart ännu inte är gjorda.

– Men vi har säkrat upp det som krävs från vår sida för att kunna starta den nya linjen, säger Kristoffer Tamsons.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

KRÖNIKA: Världssamfundet känns ju tryggt ändå

Krönika För några år sedan skrev jag på den här sidan om vilket ämne som väcker mest intensiva och engagerade reaktioner. Min slutsats var – och är fortfarande – klimatfrågan. Men det handlar inte om antalet...fredag 14/12 15:59

Stark höst kan ge JVM-plats

Sport Hugo Leufvenius, 19, är uttagen till Junior-VM i ishockey som spelas i Vancouver.fredag 14/12 15:59