Floppvarning för black friday-rean ute på stan

Trots massiva annonskampanjer – black friday har inte slagit igenom i Stockholm. Endast små tecken på den importerade rean går att finna ute på stan.

  • Publicerad 11:35, 28 nov 2014

Begreppet black friday har tagit sig in i många stockholmares medvetande i takt med ökat e-handlande från framför allt amerikanska sajter.

Black friday går att likna med julrea men med skillnaden att den inträffar före jul, dagen efter den fjärde torsdagen i november. Black friday inleder av tradition den amerikanska julhandeln mitt under thanks giving-helgen och är många butikers stora chans (som namnet antyder) att vända röda siffror till svarta.

City var stängt i morse

Butiker i Stockholm satsar nu på att skapa en liknande tradition även här och flera stora köpcenter annonserar lite överallt om extraöppet och superpriser.

Men ute på stan är genomslaget allt annat än succéartat, av en tidig runda i city att döma.

Strax före klockan 10 på fredagen möttes stockholmare i city av samma stängda shoppinggator som vanligt.

Ringlande köer och tokrea överallt? Knappast.

På Drottninggatan hittar Stockholm Direkt bara två butiker med Black Friday-rea: KappAhl och Jack & Jones. Priserna är visserligen sänkta men öppnade tidigare än vanligt gör man inte. Och det går knappast att tala om rusning.

Hoppas mer på nästa år

Sanne Eriksson, sales manager på Jack & Jones, tror ändå att black Friday har potential i Stockholm.

– Jag tror att det här blir startskottet. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av black Friday nästa år, när andra handlare ser vad vi gör nu och bestämmer sig för att hänga på.

Stockholmarna David Björk och Louise Nilsdotter på Drottninggatan bryr sig inte nämnvärt om black friday. Och det de sett om rean i Sverige har figurerat på social medier och har som regel rört utländska butiker.

Vad tror ni om black fridays potential här i Stockholm?

– Jag tror att det aldrig blir som i USA men kanske att det växer litegrann med åren, säger David Björk.

Louise Nilsdotter är än så länge skeptisk.

– Halva konceptet faller ju på att handeln inte går helt in. Det märks ju knappt, säger hon.

På svensk handel hoppas man större saker nästa år.

– Det här är första gången man försöker göra något av det på bred front i Sverige. Jag tror att handeln testar det här nu och ännu mer nästa år. Hur det går i slutändan är det konsumenterna som beslutar om, säger Erik Boman, presschef på Svensk handel.

Varför använder vi uttrycket black friday även här?

– Att använda svart fredag vore konstigt. Det är okej så länge vi behåller ”vit jul” istället för christmas tycker jag, säger Erik Boman.

Behöver vi fler amerikanska "högtider"?

Tittar vi för mycket på USA? Borde vi istället försöka väcka liv i midvinterblotet eller kanske instifta allmän helgdag på Mårten gås?

Skriv gärna vad du tycker om black friday i Stockholm, i kommentarsfältet eller på Facebook.