Insidan. Sätena är lite tunnare än tidigare och är gjorda för att vara lättare att städa. Trafiktavlorna i taket har ett något annorlunda utseende jämfört med idag och övervakningskamerorna är tydligare. Foto: Andreas Jennische

Följ med in i Stockholms nya pendeltåg – se på filmen vad som är nytt

Idag visade SL visade upp Stockholms nya pendeltåg av modell X60B på Centralen. De flesta nyheter finns på insidan. Häng med in.

  • Publicerad 11:50, 4 apr 2016

Stockholm har köpt 46 nya pendeltåg för 4,5 miljarder som ska trafikera bland annat Citybanan nästa år.

De första X60-modellerna som idag rullar i länet börjar tillverkas 2005 och den nya X60B är alltså en ny upphottad serie tåg.

– Utsidan är inte så ny. Men som alltid är det insidan som räknas. Och i det här fallet även undersidan. De här tågen ska ge en helt ny upplevelse för alla som ska åka, köra och underhålla pendeltåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Bättre plats för rullstolar

Bland nyheterna finns ett trappsteg och större utrymme för rörelsehindrade, fler eluttag för dator- och mobilladdning, säten som är lättare att hålla rena, trimmad kameraövervakning samt tydligare dörrknappar.

Nytt är också att tågen kan köra på två olika signalsystem, detta för att lätt kunna gå över till EU:s gemensamma signalsystem som ska införas om ett antal år.

Wifi och särskilda cykelutrymmen ingår inte i de nya pendeltågen.

– Vi har prioriterat tillgängligheten för rörelsehindrade i den här beställningen. Du får precis som idag ta med cykel på pendeltåget men du har en skyldighet att maka på dig när du kommer någon som behöver platsen bättre, säger Kristoffer Tamsons.

Inga cykelplatser

Wifi-installation har valts bort eftersom det enligt Tamsons är så utbrett med mobila internetabonnemang idag.

– Men jag är inte främmande för att det kan komma wifi på tågen på sikt, säger han.

Att tågen på utsidan ser nästan precis ut som dagens X60-tåg är medvetet.

– Igenkänningsfaktorn är väldigt viktig i kollektivtrafiken, säger Tamsons.

SE DETALJERNA PÅ FILMEN HÄR NEDANFÖR

FLER BILDER

Utsidan. Ser bekant ut, eller hur? Den är medvetet utformad för att likna de nuvarande tågen. Insidan skiljer på vissa punkter. Foto: Andreas Jennische

Nöjd.  Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons invigningstalar. De 46 nya X60B-tågen kostar Stockholms skattebetalare 4,5 miljarder kronor. Foto: Andreas Jennische

Några detaljer

Nya X60B...

... tillverkas av Alstom i Tyskland.

... väger 209 ton.

... är 107 meter långt.

... har plats för 354 sittande och 554 stående resenärer.

... har vattenkylda asynkronmotorer

... har ett underreda som är bättre rustar för vinterväder.