TRAFIKKONFLIKT. Foodtrucks intill cykelbanan vid Rålis har varit ett bekymmer för staden som nu jobbat på en ny lösning så det inte ska se ut så här. Foto: Christoffer Röstlund Jonsson (Arkivbild)

Foodtrucks får ha öppet längre och på fler platser

Nu lättar staden på reglerna för foodtrucks med längre öppettider och nya platser. Men i Rålis portas matbilarna nu på nytt.

  • Publicerad 17:17, 14 apr 2020

Det ska bli lättare för Stockholms foodtrucks – det är planen med de nya reglerna. Bland annat kommer tiden som matbilarna får stå på samma plats ökas från tre till fyra timmar. Tillstånden kommer också att gälla nästan dygnet runt, från 06-04, tidigare var midnatt det senaste. Trafikkontoret ska även undersöka om matbilar med elverk som drivs av miljövänligare alternativ än bensin och diesel kan få billigare avgifter.

Lokala toppen vill flytta Rålis foodtrucks – igen

Dessutom kommer staden, i dialog med polisen, att tillåta de rullande matfordonen att stå på fler platser i City. Det gäller bland annat delar av dessa gator: Klara Norra kyrkogata, Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan och Klarabergsviadukten.

Men samtidigt stoppas foodtrucksen från Rålis. Efter att ha varit stök med köer ut i cykelbanan, när matbilarna parkerade längs Rålambshovsleden, testade staden att låta dem stå längs Smedsuddsvägen.

Här tvingas matkön ut – i cykelbanan

Men då blev det utsiktskritik eftersom de blockerade vyn över vattnet från parken och det dånade från elverken till bilarna. Staden försökte då med att införa ett stoppförbud på delar av sträckan för att öppna upp muren av matbilar – men nu stoppas de alltså helt längs Smedsuddsvägen. Enligt trafikkontoret eftersom räddningstjänsten hade synpunkter på framkomligheten och besökarnas synpunkter på den skymda utsikten.

Nya foodtruck-kritiken i Rålis: stör utsikten

Istället ska de återigen hänvisas till Rålambshovsleden. Staden ska skapa fler platser för matbilarna vid infarten till Smedsuddsvägen, där de kan stå bakom ett räcke som avgränsar p-platserna och cykelbanan vilket staden hoppas ska minska tidigare konflikter. Den befintliga lastplatsen får annan tidsreglering och p-platsen för rörelsehindrade tas bort då den bedöms användas sällan enligt trafikroteln, för att skapa de nya platserna.

– Vi har lyssnat på cyklisterna, lyssnat på räddningstjänsten och lyssnat på foodtrucksägarna. Nu har vi hittat en plats som räddningstjänsten är okej med, och där det finns staket mellan trottoaren och cykelbanan så att de köande inte ska hindra framkomligheten för cyklister, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i en kommentar.

– Om det skulle vara så att det trots allt blir problem även med den här platsen så är jag öppen för att fortsätta göra justeringar. Det är viktigt att det fungerar för alla här.