Passerar. Det är många barn som går över Spångavägen på väg till skolan, men inga farthinder planeras sättas ut. Foto: Jonatan Bylars/Mostphotos

Förälder less på fortkörare på Spångavägen

Johan Persson har barn i Beckombergaskolan och är orolig över trafiksituationen på Spångavägen. Han menar att det behövs hastighetsdämpande åtgärder på vägen.

  • Publicerad 11:28, 6 sep 2019

I närheten av busshållplatsen Styresman Sanders väg finns ett övergångsställe med trafikljus – men Johan Persson, som har barn på Beckombergaskolan i närheten, upplever inte att bilisterna respekterar trafikreglerna.

– Tyvärr har det blivit så att bilisterna släpper över barnen halvvägs över övergångsstället, och när barnen är mitt på så fortsätter de att köra, trots att de har rött, säger han.

Läs även: Boende: Bygg farthinder i Bromma kyrka

Han menar att det behövs något form av fartgupp på vägen, och att hastigheten sänks från 50 kilometer i timmen till 30 kilometer i timmen.

– Det känns som att det finns någon form av övertro till trafikljus och att det ska fungera bra. Barnen blir rädda, och det är också vanligt att bilisterna ger full gas när de ser övergångsstället för att hinna innan det slår om till rött, säger Johan Persson.

Enligt lokalpolisen Matti Rönnqvist är det alltid ett problem med att bilister kör mot rött, men känner inte till situationen som Johan Persson beskriver – att man låter barnen gå över gatan halvvägs för att sedan fortsätta köra.

– Vi har inte fått några indikationer på att det skulle vara ett problem med rödljuskörningar utöver det vanliga på Spångavägen, skriver han i ett mejl.

Kan få lägre hastigheter

Enligt trafikkontoret finns det ett förslag i stadens hastighetsplan för Bromma om att hastigheten på Spångavägen ska sänkas till 40 kilometer i timmen, något som ska utredas under 2020.

– Men det finns inga planerade hastighetsdämpande åtgärder på Spångavägen i dagsläget, skriver Erik Söderberg, pressansvarig på trafikkontoret, i ett mejl.

Hastighetsplan

Sedan 2016 har Stockholms stad arbetet med att ta fram hastighetsplaner för stadens olika stadsdelar. Syftet är att öka trafiksäkerheten och framkomligheten, och hastighetsgränserna kan både sänkas och höjas.

Bromma ingår i hastighetsplan del 4, och en utredning för stadsdelen startar under 2020 och tid för genomförande är 2021-2023.