Skapar förebilder. Tallbergs förlag producerar böcker, film och musik, med målet att skapa förebilder för minoritetsgrupper. Med på bild: marknadsassistenten Gabrielle De Bourg och grundaren Marcus Tallberg. Foto: Mikael Andersson

Förlaget i Järfälla som vill bryta normer

När inget förlag var intresserade av att publicera Järfällabon Marcus Tallbergs bok startade han ett eget. I dag producerar Tallbergs förlag både böcker, film och musik, med målet att skapa förebilder för minoritetsgrupper.

  • Publicerad 16:44, 15 maj 2019

"Vi har redan en transbok."

Så kunde förläggarens svar låta när Marcus Tallberg för några år sedan försökte sälja in sin roman, Att vara Alice, om en tjej som av omgivningen kallas för Oliver.

I Marcus ögon var förlagens ointresse symptomatiskt för samhället i stort: det är svårt för mindre privilegierade att få det utrymme de förtjänar, och när det väl händer kan det snabbt slå om på nytt.

– När flyktingkrisen kom blev folk trötta på att prata om invandrare, och efter metoo hade folk tröttnat på att prata om kvinnofrågor, säger Marcus.

För Marcus del blev lösningen att ge ut sin bok själv, via ett eget förlag. Men han ville ha sällskap.

– Egenutgivare tas inte på allvar utan du behöver fler författare. Så jag valde ut tre, tog sparpengarna och tryckte böckerna, säger Marcus.

Fler röster får höras

Vi träffas i hans lägenhet på Söderhöjden där han dels bor, dels sköter sitt Tallbergs förlag sedan två år tillbaka. Förlaget inriktar sig på "regnbågsmedia", alltså litteratur, film och musik som bidrar till att ge även minoritetsgrupper en röst och någon att identifiera sig med.

Förra året tryckte förlaget 13 böcker, och producerade också en podcast, en musikartist och en dokumentärfilm.

Att motivera en refusering med orden "vi har redan en transbok" skulle inte komma på fråga här; i förlagets webbutik finns ett 40-tal böcker, med titlar som Kom ut, kom in, De kallar mig bög och Jag är Tintin och Elsa – en pojke, en flicka eller mittemellan.

– Det är inget traditionellt bokförlag utan vi vill skapa representation i alla medier. För dig som är vit man är det lätt att känna sig representerad, men för minoritetsgrupper är det svårare att hitta någon att identifiera sig med, säger Marcus.

I början skötte Marcus det mesta som hade med förlaget att göra: formgivning, marknadsföring, ja, "everything", för att använda hans eget ordval. Nu jobbar fem personer aktivt med företaget, och ett 30-tal frilansar.

Skapar förebilder. Tallbergs förlag producerar böcker, film och musik, med målet att skapa förebilder för minoritetsgrupper. Med på bild: Marcus Tallberg och Gabrielle De Bourg. Foto: Mikael Andersson

Förlag. Tallbergs förlag ger ut öcker men skapar också poddar, film och musik. Foto: Mikael Andersson

"Peppar minoritetsskapare"

Marknadsassistenten Gabrielle De Bourg värvades så sent som i april. Hon har bland annat jobbat som projektledare för Queercon, ett spelkonvent med fokus på HBTQ-frågor. Men det här är första gången hon får betalt för att jobba med sina hjärtefrågor.

– Vi peppar minoritetsskapare och visar att det finns en plats att vända sig till, säger hon om förlaget.

Även Gabrielle anser att somliga grupper kan ha svårt att hitta representation i mediebruset.

– Förebilder har börjat växa fram, men de är ganska få och har jobbat långt, konstaterar hon och nämner den transsexuella skådespelaren Aleksa Lundberg som ett exempel.

I förlagets digra litteraturkatalog kryllar det dock av förebilder. Här samsas till exempel en homosexuell riddare, en autistisk dinosaurie, en 40-talsförfattarinna som klär sig i herrkläder – och så Alice, hjälten i den bok som enligt en förläggare var överflödig.

Marcus berättar om ett brev han fick från en transkille i norra Sverige som läst boken.

– Han hade mått dåligt på grund av sin identitet, och blivit illa behandlad av sina föräldrar och av en flickvän som inte förstod. Han ville inte leva, men boken väckte en gnista i honom. I brevet stod det att "jag tänker göra allt för att den gnistan ska bli till en eld".

Stockholm Direkt