Tävlande. Stockholmslaget Mikael Gustafsson och Jenny Samuelsson på plats i Bryssel 2019. Foto: Petrus Sarmento

Förlust för Stockholm i spårvagns-EM

Pressen var stor på Stockholmslaget som förra året tog hem titeln som Europas bästa spårvagnsförare. Men väl på plats i Bryssel stötte man på patrull, och segern uteblev för Nockebybanan och Tvärbanans förare.

  • Publicerad 16:49, 22 maj 2019

Den fjärde maj avgjordes spårvagns-EM i Bryssel. 25 lag från olika länder var på plats för att göra upp om titeln Europas bästa spårvagnsförare.

Hon kan bli Europas bästa spårvagnsförare

Till tävlingen skickade Sverige två lag, ett från Stockholm och ett från Göteborg. Och Stockholmslaget kände nog en viss press, med tanke på att de tog hem segern 2018. Inför tävlingen tränade Jenny Samuelsson och Mikael Gustafsson som representerade huvudstaden på Arrivas depå i Alvik. Med hjälp av olika övningsbanor fick de träna på precisionskörning och övertäckta sidospeglar.

Men väl på plats i Bryssel visade det sig att årets tävling var mycket svår.

– Det var jättesvårt för oss, vi startade som nummer två, och då finns nästan inga förutsättningar för att vinna. Man får se banan precis innan, för att vinna måste man ha startnummer i mitten eller slutet, då kan man se hur de andra gör, säger Petrus Sarmento, lagkapten och driftchef på Arriva.

Precision. Att köra en museivagn är inte det lättaste. Foto: Petrus Sarmento

Låga poäng delades ut

I år fick de tävlande bland annat spela spårvagnsbowling, köra en gammal museivagn och stanna i uppförsbacke så nära en kona som möjligt. Ett annat moment var att köra en spårvagn med fötterna, något som Stockholmsförarna inte hade tidigare erfarenhet av.

– Det var en rolig men mycket svår bana i år, och många av lagen fick väldigt låga poäng, säger Petrus Sarmento.

Och för Stockholmslaget slutade tävlingen med en sistaplats. Vinsten togs hem av Bryssel på hemmaplan.

– Vi gjorde det bästa vi kunde och jag är jättestolt över min personal. Vi tar med oss flera lärdomar från tävlingen och kommer igen nästa år. Det var även trevligt att få träffa andra i branschen och utbyta tankar och idéer spårvagnsförare emellan, säger Petrus Sarmento.

Fokus. Spårvagnsbowling var ett av momenten under tävlingen. Foto: Petrus Sarmento