Förseningar stör för pendlarna

Rejält försenad och betydligt dyrare. Förbifartens problem kan slå hårt mot många Mälaröbor. – Pendlingen blir det största problemet, säger kommunalrådet Adam Reuterskiöld (M).

  • Publicerad 13:17, 22 nov 2019

Jag tror att attraktionskraften att flytta hit finns kvar.

När Förbifart Stockholm står klar kommer Ekerö kommuns attraktionskraft öka ordentligt, pendling norr och söder om stan blir lättare och fler inflyttade ökar kommunens skatteintäkter rejält de kommande åren.

Så har det bland annat låtit från flera olika politiker och lokala partier de senaste åren. Åsikterna kvarstår, men prognosen när jättebygget ska kunna öppnas ändrades rejält nyligen.

Dyrare och senare

För några veckor sedan meddelade Trafikverket att bygget försenas med fyra år och öppnar 2030. Dessutom väntas kostnaden stiga med 3,3 miljarder kronor, en ökning med tio procent.

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket i dag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, sade projektchef Johan Brantmark i ett pressmeddelande nyligen.

Bakgrunden är att det upptäckts att berget håller sämre kvalitet än vad de trott och att den tidigare entreprenören brustit i arbetet.

En olycklig situation för kommuninvånarna och kommunen, medger Adam Reuterskiöld.

– Jag tror att attraktionskraften att flytta hit finns kvar, men det är besvärligt så länge medborgarnas möjlighet att pendla försvåras. Det är viktigt att sådana här infrastrukturprojekt är i fas med utbyggnadsprojekt, säger han.

Effekter för pendlarna

Samtidigt påpekar han att förseningen inte påverkar arbetet med breddningen av Ekerövägen. Däremot har förbifarten effekter på pendling till de områden dit förbifarten ska angöra.

– Jag tänker på större arbetsplatsområden som Solna och Kista.

Han har följt mediebevakningen efter beskedet och tror att många Mälaröbor börjar känna sig lite luttrade.

– Att det blir dyrare och senare tror jag många räknade med från början, men kanske inte att det blir så sent, säger han.

Förbifarten är ett nationellt projekt. Känner du att kommunen kan påverka på något sätt?

– Jag sitter med i en av styrgrupperna. Där känner jag att jag har möjlighet att framföra medborgarnas synpunkter. Det är något som är bra för oss mindre kommuner att vi får vara med och tycka till.

Nu säger Trafikverket att det blir fyra år försenat. Litar du på att det inte blir mer?

– Jag är inte bäst lämpad att göra den bedömningen och litar på dem som har gjort den, säger Adam Reuterskiöld.

Jätteprojektet

Sedan 2006 har projektet med Förbifart Stockholm pågått, inledningsvis gjordes planeringsarbete, undersökningar och ansökningar. Under 2016 inleddes arbetet med tunneldelarna.

Projektet kommer att finansieras till 80 procent av trängselavgifter och resterande 20 procent av Trafikverket.