Barnen på Sjöfararen får regelbundet sjunga, dansa och spela instrument. Foto: Robin Högberg

Förskola skapar rubriker – i New York Times

Förskolan Sjöfararen i Hammarbyhöjden jobbar hårt för att motverka könsstereotypa normer bland barnen. Personalens normkritiska pedagogik har väckt stor uppmärksamhet på andra sidan Atlanten.

  • Publicerad 09:00, 30 mar 2018

I tre dagar var New York Times Europakorrespondent på förskolan Sjöfararen i Hammarbyhöjden för att studera hur personalen jobbar med jämställdhet, och reportaget prydde till och med tidningens förstasida.

– De fokuserade på genus och reportern berättade att det finns ett stort intresse för de här tankarna i USA. Vi får komma ihåg att vi har andra normer angående genus än vad de har i USA, säger Elis Storesund, pedagogisk ledare på Sjöföraren.

Tidningen hittade Sjöfararen efter att ha haft inledande kontakt med Stockholms universitet.

– De hänvisade till mig för att de känner till mina arbeten med normkritik sedan tidigare. Det började med en telefonintervju och reportern blev så intresserad att hon ägnade tre dagar hos oss och även skickade efter fotograf från USA. Det är jättestort och var absolut inget vi förväntade oss, säger Elis Storesund.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Förskolans arbete kretsar kring normkritik, där genus är en del, samt att tydliggöra och motverka maktstrukturer. Pedagogiken handlar bland annat om att undvika dockvrår med rosa klänningar och bil- och bygghörnor (så kallat könskodat material) men främst att pedagogerna synar sina egna beteenden.

– Det viktiga är att bli medveten om mönstren och då måste man börja med sig själv, "hur gör jag?" Pratar jag på olika sätt med flickor och pojkar, till exempel, säger Elis Storesund.

– Vi har modiga pedagoger, för detta är ett tidskrävande och svårt arbete, säger Maria Brunfelter, förskolechef på Sjöfararen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Därefter kan pedagogerna gå vidare till barnen, och till exempel ifrågasätta deras påståenden om varför något är särskilt “tjejigt” eller “killigt” – att för att få dem att själva bli medvetna om normer.

– Alla svenska förskolor jobbar med sådant här, det är fastlagt i läroplanen och i Skolverkets likabehandlingsplan. Men det som är intressant är ju att det finns ett så stort intresse för genuspedagogik och jämställdhet i USA att de vänder sig hit, säger Elis Storesund.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.