Förslaget: Dra t-banan till Ikea

Kristdemokraterna vill dra tunnelbana från Skärholmen till Kungens kurva. Idén kan möjliggöras av den nya tunnelbanelinjen från Fridhemsplan.

  • Publicerad 10:24, 13 jun 2018

Det har länge pratats om att dra tunnelbanan till Sveriges största handelsområde Kungens kurva. Den mest populära idén har varit att fortsätta tunnelbanan från Fruängen via Segeltorp.

Men nu har Kristdemokraterna kläckt en ny idé: Dra tunnelbanan under E4:an från Skärholmen. Möjligheten har uppstått i och med den nya tunnelbanelinjen som ska dras från Fridhemsplan via Liljeholmen och vidare ut till Älvsjö. Planen är att i samma veva dra en direktlinje från Fridhemsplan vidare ut mot Skärholmen på den existerande röda linjen.

Klartecknet från SL: Det är röda linjen som byggs ut

Klubbat och klart: Staten satsar på spårväg från Flemingsberg till Älvsjö

– Den som har varit på Skärholmens tunnelbanestation vet att där kan man inte vända ett tåg. Tågen kommer behöva ett nybyggt vändspår. Då är det inte många hundra meter att dra det spåret till Kungens kurva, förklarar Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge och gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

De tekniska detaljerna om hur ett vänspår ska byggas har inte spikats och därför tror Karl Henriksson att det kommer krävas en fortsättning av Sverigeförhandlingen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Kungens kurva idag är som en enda stor parkeringsplats. I vår och kommunens framtidsvision så är det en stad som inte på samma sätt är beroende av bilen och då behöver vi kapacitetsstärkt kollektivtrafik. Spårväg syd är en del, men en tunnelbana direkt till stan skulle vara ett viktigt komplement.

Finns de tekniska möjligheterna?

– Vi har ju inte gjort markanalyser, så det kan jag inte säga. Men man har ju kunnat bygga underjordiskt i Skärholmen.

Hur ska det finansieras?

– Underjordisk tunnelbana kostar 1 miljard att bygga, så det är inte lågpris på något sätt. Det som är bra med den här lösningen är att det är en ganska kort sträcka och att det ändå behöver byggas vändspår. Då kan vi använda den resursen för att få det så billigt som möjligt, säger Karl Henriksson och fortsätter:

– Det här skulle naturligtvis kräva en trepartsöverenskommelse. Då behöver vi stat, landsting och kommun. Med kommunen menar jag också i stor utsträckning fastighetsägarna i kommunen. Till exempel Ikano som skulle slippa köra Ikea-bussarna från stan.

Kungens Kurva kan få tunnelbana

Visionen: T-bana och 20 900 bostäder i Snättringe

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

I Sverigeförhandlingen beslutades att Stockholm ska få en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den nya linjen ska också ansluta till röda linjen mot Skärholmen i Liljeholmen. Foto: Sverigeförhandlingen

Karl Henriksson (KD), är kommunalråd i Huddinge kommun och gruppledare för KD i landstingets trafiknämnd. Foto: Huddinge kommun

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.