Snart snabbare? Daniel Helldén (MP) tippar att trafikkontorets föreslagna lösningar kan minska restiden med flera minuter. ”De innebär att bussen har en egen Nynäsväg i princip,” säger han. Foto: Sacharias Källdén/Mikael Andersson

Förslaget: Snabbare bussar på Nynäsvägen

Trafikkontoret vill se över möjligheten till snabbare bussar i norrgående riktning på Nynäsvägen. I förslaget ingår ett nytt körfält för bussarna, samt nya bussramper vid Gullmarsplan och Gubbängen.

  • Publicerad 11:56, 25 aug 2020

Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är positiv till förslagen.

– Jag brukar passera Nynäsvägen när jag cyklar och ser hur bussarna fastnar. Det är besvärligt med alla körfält och vägfiler, inte minst när man ska ta sig upp på Gullmarsterminalen, säger han.

Ett gissel, så som han ser det, är att bussarnas körfält i dag är placerat längst ut till höger på vägen.

– Det betyder att varje avfart bryter busskörfältet. Då ska bilar och bussar vävas in och ut, och så fort man gör det blir det extra köer, bussen fastnar, bilar från sidogator måste ta sig förbi busskörfältet in i de centrala fälten, säger Helldén.

Om förslaget på ny lösning förverkligas blir rollerna de ombytta. Då kommer bussarna att köra i det innersta fältet, vilket tjänstemännen på trafikkontoret tror kan innebära färre avbrott och därmed minska framkomlighetsproblemen.

Dessutom föreslås nya ramper, som ska göra att bussarna kan ta sig fram enklare utan påverkan från annan trafik. En vid Gubbängens trafikplats för norrgående trafik från Tyresövägen till Nynäsvägen, en ovanför Nynäsvägen vid Gullmarsplans cirkulationsplats och ytterligare en mot Gullmarsplans bussterminal.

Byggstart 2022

Enligt Daniel Helldén har diskussionerna om de nu föreslagna lösningarna pågått i åtskilliga år. En av orsakerna till att det tagit tid är att det funnits delade åsikter om vem som ska stå för fiolerna.

– Många gånger tycker man att saker som sker i en annan kommun inte berör en själv, men det här berör alla, säger trafikborgarrådet.

De som bor i Tyresö och Haninge beskriver han som "de stora vinnarna" på den föreslagna lösningen. Dessa kommuner, Trafikverket, Region Stockholm samt trafikkontoret ska gemensamt finansiera projektet, som beräknas kosta cirka 200 miljoner kronor. Staden står för 20 procent, det vill säga 40 miljoner om kalkylen håller.

Först och främst ska dock förslaget om fortsatt utredning röstas igenom, vilket tros ske på trafiknämndens sammanträde torsdagen den 27 augusti. Om allt sedan rullar på som det ska tippar Helldén att byggarbetena kan dra i gång år 2022.

Hur fort går det på Nynäsvägen i dagsläget?

Morgonrusning

Norra Sköndal – Gullmarsplan: 36 km/h = 9 min 30 sek

Gullmarsplan – Norra Sköndal: 48 km/h = 6 min 55 sek

Eftermiddagsrusning

Norra Sköndal – Gullmarsplan: 48 km/h = 6 min 50 sek

Gullmarsplan – Norra Sköndal: 40 km/h = 8 min 10 sek

Restiderna är exklusive hållplatstid. Källa: Stockholm stad

Visa merVisa mindre