DUBBELSPEL? Region Stockholm ska förbättra vården för personer med spelberoende. Samtidigt godkänner man att spelbolag gör reklam på SL:s olika reklamplattformar. Foto: StockholmDirekt/Miljöpartiet

Fortsatt fritt fram för spelreklam i SL-trafiken

Det blågröna styret i Region Stockholm gör en satsning på att hjälpa personer med spelberoende. Samtidigt fortsätter de att inkassera reklamintäkter från spelbolagen via SL:s reklamplatser.

  • Publicerad 20:53, 22 apr 2019

Miljöpartiet gick nyligen ut och förklarade att Region Stockholm, där partiet ingår i det blågröna styret med alliansen, och länets kommuner ska ta ett gemensamt ansvar för människor med spelberoende och lägga mer resurser på vården av spelmissbruk.

– Det här är ett stort samhällsproblem som växer explosionsartat. Vi har ett ansvar för att det sker en kunskapshöjning om spelberoende och att de som drabbas ska få vård och behandling, säger Susanne Nordling (MP) ordförande i psykiatriberedningen i Region Stockholm.

Samtidigt håller Region Stockholm, med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i spetsen, fast i den stora intäktskaka som spelbolagen bidrar med till SL.

Totalt ligger SL:s reklamintäkter på cirka 350 miljoner kronor om året, en summa som antas kunna växa betydligt. Och spelreklamen i kollektivtrafiken har varit omdebatterad. Både Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har tidigare krävt att spelreklam ska förbjudas i SL-trafiken.

L anmäler spelreklam i tunnelbanan

I nästa veckas hälso- och sjukvårdsnämnd lägger S en skrivelse där de efterlyser ett helhetsansvar från regionen och kommunernas sida där förbud mot spelreklam i den offentliga miljön ingår. "Att exponera riskgrupper för spelreklam inom kollektivtrafiken stämmer inte överens med de ledord som uttrycks i tilläggsöverenskommelsen om att minska spelberoendet i befolkningen", skriver de.

"Reklamen är för aggressiv"

När StockholmDirekt söker Kristoffer Tamsons på nytt vill han inte kommentera frågan. Via sin pressekreterare hänvisar han till trafikförvaltningen. För en månad sedan förklarade han dock att SL inte ska göra några ändringar eller bryta upp på det sätt man arbetar idag.

Planen: Ännu mer reklam i SL-trafiken

Hur ser du på att Region Stockholm å ena sidan vill hjälpa personer med spelberoende, å andra sidan får intäkter från spelbolag?

– Vi kan givetvis ta ett större ansvar. Det här är en utveckling som tar tid. Alla berörda parter kommer ta sig en funderare på vad som kan göras. Reklamen är helt klart för aggressiv, säger Susanne Nordling.

Men du kommer inte kontakta ansvarig politiker trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M)?

– Jag tror nog den diskussionen kommer komma naturligt i sinom tid.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Fler och fler aktörer väljer nu bort spelreklam. Senast var det tågbolaget MTR Express som inte längre tillåter reklam från spelbolag på tågen mellan Stockholm och Göteborg.