KYLIG VÄNTAN. Stefan Jonsson, näst längst till vänster, anser inte att bussförbindelsen från och till Ursvik fungerar. Foto: Jonny Andersson

Fortsatt missnöje med busstrafiken i Ursvik

Det har länge funnits ett missnöje över bristen på bussar till Ursvik. Och hur problemet ska lösas är fortfarande oklart.

  • Publicerad 15:40, 8 feb 2019

De senaste åren har befolkningen i Ursvik i Sundbyberg ökat kraftigt och boende upplever att bussarna inte räcker till. Både att de går för sällan och slutar gå för tidigt. Tvärbana är beräknad att vara klar till 2021 men boende har länge tillfrågat en annan lösning tills dess, då det bara finns en buss, 504, som går dit.

Anton Smith har bott i området sen 2013. Han ser stora problem med busstrafiken, och det har blivit värre ju mer befolkningen ökat. Cirka 9 000 bor i i Ursvik i dag och man ska bli 12 000.

– Befolkningen i Ursvik har ökat mycket i och med nya bostäder, men man har inte anpassat kollektivtrafiken. Bussen är så full att man inte kan sitta ner och ibland är bussen så full att det känns farligt, säger han.

Väljer andra färdmedel

Nu har han när vädret är ok börjat ta elcykel in till stan, på sommaren tar han sin elektriska skateboard till Hallonbergen, för att slippa ta bussen. Det går också snabbare menar han. Att ta sig hela vägen in till stan kan ibland ta över en timme om man har otur, eftersom bussen ofta inte klaffar med tunnelbanan.

– Och vi bor bara en dryg mil från centrala Stockholm. Det måste åtgärdas, det är fruktansvärt. Ingen tycker om att gå på bussen i Ursvik i rusningstid.

Han vill som många andra att bussturerna ska bli tätare. Det har nu också startats en namninsamling om fler bussar till Ursvik som i skrivande stund har 343 underskrifter.

MÅNGA. Trots att värsta rusningstiden är över väntar många på 504:an. Foto: Jonny Anderson

Busslinje testkörs

Som svar på problemet startade Stadsutvecklingsprojektet i Ursvik en egen busslinje, 504Y, som de finansierat själva. Projektet startade i oktober och skulle egentligen bara hålla på ett par veckor men har efter det förlängts två gånger. Det senaste beskedet är att bussen kommer gå fram till mars 2019. Nu vill man att SL ska ta över busslinjen.

– Kommunen kan köra en busslinje, men då är vi rädda att SL släpper problemet och våra skattebetalare får betala, säger Peter Schilling (S) kommunstyrelsens ordförande.

Arto Parkkinen, enhetschef på Arriva, säger att SL öppnat för en lösning.

– 504Y har körts i två testperioder. Den har gått från 21.00 till 00.15 på torsdag–lördag. Antalet resenärer har dubblats från 150 till 300 och det påvisar behovet. Men om linjen ska utökas och bli permanent, kan jag inte säga i dag.

Foto: Jonny Andersson

Arbete med remisser pågår

På Trafikförvaltningen (SL) har man inget svar att ge. Enligt Claes Keisu, på pressavdelningen, arbetar trafikplanerarna med remisser som ska publiceras i mitten av februari. Om det bland dessa ingår remisser på nya busslinjer eller tätare trafik med 504:an kan han inte svara på.

– Inom en dryg vecka ska remisserna finnas på sll.se, sedan brukar remisstiden vara fram till i maj, säger Claes Keisu.

Har Sundbybergs legat på om fler busslinjer till och från Ursvik?

– Ja. Stan har haft en kontinuerlig dialog med SL om tätare turer och fler busslinjer, säger Fredrik Holmberg, kommunikationsansvarig på Sundbybergs stad.

Det är onsdag morgon i Ursvik. Buss 504 har precis avgått mot Sundbybergs station och på andra sidan hållplatsen, Ursvik Backstugevägen, inväntar åtta resenärer bussen som tar dem i motsatt riktning – mot Rissne T-bana.

Tre fyra minuter senare börjar nya resenärer samlas i och runt busskuren i riktning Sundbyberg, via Hallonbergen.

Två damer berättar att det alltid varit dåliga förbindelser med stans centrala delar. Ju mer bostäder som byggs blir det allt sämre.

– Vi måste få besked om det blir fler busslinjer längs Enköpingsvägen. Vi kan inte få upp fler bussar och busslinjer här, säger en av damerna.

Väninnan tycker ändå att SL skärpt sig – "med lite tätare avgångar". Men hon efterfrågar även separata skolbussar, för vissa tider tar eleverna stor plats.

Stefan Jonsson är också missnöjd.

– Det är för dåligt. Chaufförerna klarar inte att hålla tiderna. Jag arbetar i stan och det går inte att ta in bilen, säger han strax innan bussen bromsar in.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Fler nyheter i Vi i Sundbyberg

Här kostar villorna mest i Stockholm

Nyheter LISTA: Så har huspriserna förändrats – kommun för kommun På vissa håll i länet har huspriserna sjunkit med 9 procent det senaste året. I andra delar har de i stället stigit. Här är siffrorna som visar vad en villa kostar där du bor, och hur priserna har...onsdag 20/2 7:00

Förslag om uppdelat arvode återremitterat

Nyheter Lång debatt om Socialdemokraternas förslag Efter en debatt som pågick i knapp en och en halv timme återremitterades Socialdemokraternas förslag att en av partiets två kommunalrådsposter ska fördelas på nio personer.tisdag 19/2 15:50

Få vill nattvandra i Sundbyberg

Nyheter Kämpar för att locka vuxna ut på kvällarna Sju personer har valt att viga sin tid till att nattvandra i Sundbybergs lokala delar. Men för att klara av arbetet behöver det vara fler och just nu är uppslutningen "katastrofdålig", enligt...tisdag 19/2 11:00