Redan innan coronakrisen har man sett en butiksdöd i Vasastan. Nu behöver Vasastanborna stötta sitt lokalområde mer än någonsin menar initiativtagaren för 1926-klubben, Anders Tapper. Foto: Sacharias Källdén/Privat

Fotbollsklubben stöttar Vasastans företag i krisen

När det var dags att söka nya stödmedlemmar insåg idrottsklubben i Vasastan att det fanns andra i större behov av stöd.

  • Publicerad 11:10, 14 apr 2020

I slutet på mars var det egentligen dags för idrottsklubben Norrtulls SK (NSK) att dra i gång sökandet efter stödmedlemmar och sponsorer till supporterföreningen 1926-klubben, som namngetts efter året NSK startade.

Men det härjande coronaviruset fick klubben att vända upp och ner på ordningen av stöd.

– Flera har förlorat jobb och dagskassorna hos många butiker är en tiondel av det normala. Det går faktiskt inte att be om pengar nu. Vi går därför till klubbens supportrar och föräldrar som har ekonomiska möjligheter och ber dem hjälpa småföretagare, restauranger och kaféer, säger Anders Tapper, samarbetsansvarig på NSK.

Anders Tapper berättar att de allra flesta som har någon sorts relation till klubben också bor i Vasastan och vill ha en levande stadsdel. Att byta plats med lokala verksamheter, som vanligtvis är de som stöttar föreningen, och supporta dem istället kändes därmed självklart.

– Vi har gått ut via mejl och i Facebook-grupper till cirka 3500 föräldrar och supportrar i Vasastan. Det är ett upprop till solidaritet. Om du vill köpa nya vårskor, så gör det nu. Det är förskräckligt hur fort det gått och att så många butiker behöver stänga ner, säger han.

"Fin respons"

På bara tio dagar har ett 70-tal företag anmält sig som stödmedlemmar. Att bli medlem är gratis och ett sätt att uppmärksamma vilka företag som behöver stöttning i nuläget. När och om dessa företag senare hamnar på rätt bana igen finns det alltid en möjlighet att de fungerar som sponsorer för klubben istället.

– Men hur framtiden ser ut får vi se då. Poängen är att vi som klubb klarar oss och därför kan stötta andra nu, säger Anders Tapper.

Initiativet har hyllats av både företag och supportrar i klubben.

– Vi har fått en otroligt fin respons. Många är väldigt tacksamma att vi som klubb tänker på lokala företag. Jag har fått massvis av mejl, senast i förmiddags var det en som svarade att "ja, jag ska äta lunch på tranan", säger Anders Tapper.

Vad betyder initiativet från NSK för er?

Patrick Englund, tidigare fotbollsspelare och ägare av Haga Deli sedan 23 år tillbaka. Foto: Haga Deli

– Det är egentligen något som alltid borde finnas, som man är bättre på ute på landet, att man jobbar med de som är i sin närhet. Det är ett jättebra och sympatiskt initiativ och vi kommer att försöka stötta dem så mycket vi kan i framtiden, säger Patrick Englund, ägare av Haga Deli på Hagagatan.

Ellen Andhagen, ägare av Vilda Violer. Foto: Privat

– Vi står bakom idén om att man ska handla lokalt, säger Ellen Andhagen, ägare av blombutiken Vilda Violer på Norrtullsgatan.

Monica Stenbergs familj har haft butiken Stenbergs läder i 96 år. Hon är tredje generationen. Foto: Privat.

– De har gjort något liknande förut, jag tycker att man ska ställa upp för varandra lokalt. Både idrottsföreningar och butiker ska hjälpas åt, framförallt i dessa tider, säger Monica Stenberg, ägare av butiken Stenbergs läder på St Eriksgatan.