Fritt fram för ännu fler elscootrar i Stockholm

Till sommaren väntas antalet elscootrar öka kraftigt i Stockholm. Flera nya aktörer står redo att etablera sig och de som redan finns väntas växla upp sitt utbud. Här är stadens strategi för att hantera dem.

  • Publicerad 20:57, 18 mar 2019

Cirka 2000 kommersiella elscootrar eller elsparkcyklar beräknas i dagsläget rulla på Stockholms gator, enligt trafikkontoret.

Och till våren och sommaren beräknas de bli ännu fler. Ett flertal nya aktörer står redo att slå sig in på marknaden samtidigt som de som redan finns väntas utöka sitt utbud.

– Till sommaren kan man nog räkna med att sex till åtta bolag kommer att vara aktiva i Stockholm, säger Johan Sundman vid trafikkontoret.

Barn kör runt på de nya hyr-elscootrarna

Voi, som var först ut bland de app-baserade elscooterbolagen i Stockholm, har under det gångna året fått sällskap av företag som Lime och Tier. Förra veckan placerade även företaget Glyde ut nya elscootrar på gatorna.

Väckt blandade känslor

Elsparkcyklarna har sedan sitt intåg i Stockholm förra året väckt blandade känslor bland invånarna. I flera fall har det talats om att elscootrarna skräpar ner eller står i vägen på gatorna. I andra fall har ljus kastats gällande trafiksäkerhet och dess roll på cykelbanorna.

– Vi har fått in en del synpunkter. Men jag tycker att de scooterföretag jag varit i kontakt med har varit snabba att åtgärda det som behövs. Framför allt när deras personal ställer upp dem olämpligt har de agerat snabbt, säger Johan Sundman.

Det här gäller för el-scootrarna i Stockholm

Enligt Johan Sundman skissas det på flera strategier för att hantera ökningen i Stockholm. Ett av förslagen är att upprätta speciella parkeringsplatser, hotspots, för scootrarna, där användare som parkerar där får rabatt på taxan.

– Vi håller på att ta fram ett samarbetsavtal med scooterföretagen så att man är överens om vart de ska ställas. Det gör att de hamnar på bra platser på morgnarna. Var användarna ställer dem vet man dock inte, men det är något vi tittar på och hoppas att det här skulle lösa, säger han.

Det tittas även på möjligheten att införa geofencing, som innebär att elscootrarna bara kan köras och parkeras i vissa områden. Det är något som företagen själva har i dag till viss del, men som i samarbete med staden skulle bli en mer vedertagen metod att påverka elscootrarnas rörelsemönster.

Enligt trafikkborgarrådet Daniel Helldén (MP) har inga särskilda platser pekats ut ännu. Förslaget, som är ett resultat av de runda-bordssamtal som hölls tidigare i år, ännu på ritbordet.

– Jag brukar nämna Odenplan som ett exempel, främst för att det står så mycket sparkcyklar fritt överallt där. Men vi pratar även om innerstan och City som helhet, att man geonfencar elsparkcyklarna så de endast går att låsa på specifika ställen. Då kan man samla ihop dem och då blir det funktionellt i stället för rörigt, säger Daniel Helldén.

I flera städer runt om i världen har elscootrarna orsakat problem med nedskräpning .

I exempelvis Köpenhamn krävs tillstånd för att få hyra ut om man inte vill ha böter eller få scootrarna bortforslade. Och i Malmö har det beslutats att polis och pareringsvakter ska få forsla bort elscootrar som stör på gatorna.

– Det kommer in klagomål, men det är inte så många. De här fordonen är något nytt och det finns en naturlig nyfikenhet. Sedan är det många som retar sig på att de står i gång- och cykelbanor, men det är ingenting vi är förvånade över. Jag tror att det här kommer att sätta sig, säger Daniel Helldén.

Problem i andra länder

I exempelvis Köpenhamn krävs tillstånd för att få hyra ut om man inte vill ha böter eller få scootrarna bortforslade. Och i Malmö har det beslutats att polis och parkeringsvakter ska få forsla bort elscootrar som stör på gatorna.

NYA. Tier och Glyde är de två senaste tillskotten av elscootrar. Foto: Per Brandt