Fusket större än tidigare trott. Foto: Karin Nilsson

Fusket med SL-biljetter större än väntat

En ny rapport från SL visar att SL torskar drygt 300 miljoner kronor per år på fusk och tjuvåkning. ”Vi har historiskt underskattat fusket” säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

  • Publicerad 09:06, 29 apr 2016

Fram tills nu har det hetat att SL förlorar 250 miljoner kronor per år i uteblivna biljettintäkter på grund av fusk och tjuvåkning.

En ny rapport ställer den siffran över ända. Förra året uppgick fusket till 312 miljoner kronor enligt en ny rapport från SL, som gjorts i samband med att bolaget intensifierat kontrollerna.

– Samtidigt har vi satt fast dit fler fuskare och nu ser vi att det faktiska fusket minskar, säger Kristoffer Tamsons (M).

Under 2015 utfärdades 80 fler tilläggsavgifter jämfört med tidigare år på grund av de ökade kontrollerna, som enligt Tamsons blir kvar.

– De skärpta insatser vi använt oss av ett tag nu ser jag som en ny bottenplatta.

Som en ny fuskhämmande åtgärd ska SL nu installera optiska avläsare av SMS-biljetter även på bussarna, där det fuskas mer än på tunnelbana och pendel.

Ska sådana läsare bli standard?

– Ja det är den slutsatsen vi drar. De tester vi gjort visar att de minskar fusket med falska biljetter med 60 procent, säger Kristoffer Tamsons.

Ytterligare ett problem för SL är att bolaget inte får in alla utfärdade tilläggsavgifter. Enligt SL:s rapport har SL krävt in 60 miljoner kronor som bolaget inte fått in. Enligt Tamsons vidtas nu åtgärder för att öka inbetalningarna.

Fusksiffror

Den vanligaste orsaken till fuskåkning i SL-trafiken är, som tidigare år, att resenären felaktigt rest på biljett till reducerat pris följt av att resa helt utan biljett.

Hälften, drygt 45 procent, av alla resor som görs med reskassan mellan 08.00-12.00 är med reducerat pris, medan samma siffra under kvälls-och nattetid inte överstiger 25 procent.

Den totala andelen fuskåkare under år 2015 var 3,71 procent, vilket är 0,5 procentenheter högre än 2014.

Källa: SL