LEOPARDSNABB. Målet är att buss 4 ska bli "snabb som en leopard". Det innebär att den ska kunna rulla i 58 kilometer i timmen, så snabb är en leopard. I dag är medelhastigheten 13 kilometer i timmen. OBS! Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos/Montage Sacharias Källdén

Fyrans buss ska bli 20 minuter snabbare: "Som en leopard"

Stombusslinje 4 har i många år varit SL:s sorgebarn. Mängder med misslyckade försök har gjorts att få bussarna att gå snabbare. Nu hoppas man att en expressfil mitt i vägen ska vara lösningen på problemet.

  • Publicerad 17:11, 19 nov 2019

Redan 2012 utlovade dåvarande trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) satsningar som skulle göra att fyrans buss skulle bli pålitligare och snabbare.

– Ibland tar det bara sådan jävla tid att genomföra saker, om du ursäktar språket, sade hon då.

Hon anar inte hur rätt hon hade.

13 kilometer i timmen

För sju år senare är problemet långt ifrån löst, trots flera mer eller mindre seriösa försök att skapa en gräddfil för blåbussarna. I dag är medelhastigheten blygsamma 13 kilometer i timmen vissa tider på dygnet.

Det har dock inte saknats idéer. Förra året föreslog Socialdemokraterna i region Stockholm att busskörfälten skulle målas i en klar röd färg. Andra förslag har varit att helt förbjuda biltrafik på Odengatan, att bussarna ska få en grön våg vid trafiksignaler eller att bussarna ska få kameror installerade som fotograferar och bötfäller bilar som kör eller parkerar i busskörfälten.

S vill måla om busskörfälten i Stockholm

Men inget har fungerat.

Istället har bussförare vittnat om att de mår dåligt av att köra fyran, ibland så dåligt att de sjukskrivit sig.
 

Ska bli snabb som en leopard

Nu har politikerna i Region Stockholm filat på en ny idé: Fyrans buss ska bli Stockholms första expressbusslinje. Detta genom att man skapar ett prioriterat expresskörfält med hållplatser mitt i körbanan längs stora delar av sträckan mellan Radiohuset och Gullmarsplan, bland annat Hornsgatan. I dag finns detta endast på Odengatan mellan Sveavägen och Valhallavägen.

– Den ska gå från att vara en snigel till att bli en leopard, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd till SvD.

Det här ska minska restiden på hela sträckan med 20 minuter, från 50 till 30 minuter.

Den nya idén ska utredas av både Stockholms stad och Region Stockholm. Förslaget ska klubbas i regionfullmäktige i samband med att trafikbudgeten diskuteras i veckan.

Återstå att se om det fungerar.