Dekadens. Glöm vita handskar, päls och operakikare när Folkoperan och Kulturhuset Stadsteatern sätter upp Tolvskillingsoperan i regi av Mellika Melouani Melani. "Svartklubbsliknande dekadens" utlovas. Foto: Mats Bäcker/Sophie Stigfur

Gangsters och horor i de fattigas opera på Södermalm

Den kallas "de fattigas opera" och har inspirerat Ingmar Bergman, Imperiet och 90-talspojkbandet Westlife. När samhällskritiska Tolvskillingsoperan nu sätts upp på Folkoperan räknar regissören inte med några hyllningskörer från det egna skrået.

  • Publicerad 10:00, 11 sep 2019

”Först kommer käket, sedan kommer moralen”. Dramatikern Bertolt Brechts kända citat från Tolvskillingsoperan sammanfattar kanske det rasande verkets kärna i en mening. Berättelsen tar oss in i vad som 1928 uppfattades som en dystopisk framtid: ett tillstånd där kapitalismen blivit helt genomförd. En värld där begäret efter mer – pengar, makt, lust – är enda sättet att överleva. Något vi följer genom ögonen på de som lever på samhällets botten; hälare, horor och tiggare.

–  Det är omöjligt att vara en god människa i en kapitalistisk struktur där begäret får härja fritt. I pjäsen säljer en karaktär sin stora kärlek för pengar. Suget krossar all moral och korrumperar, såväl polisen som karaktären Sunkhaks-Jenny som drömmer om att få ett helt skepp med besättning till sitt förfogande och använda det till allt annat än att göra gott. Tolvskillingsoperan är provocerande för våra samveten, medlidande fungerar inte i den här världen, säger Mellika Melouani Melani.

Ingen såg tiggarna – tog tolv timmar att ge bort operabiljetter

Det är hon, Folkoperans konstnärliga ledare, som under sina nio år vid rodret velat pusha gränser för form och innehåll, som nu gör sin sista föreställning som regissör på teatern. Under hennes ledning har bland annat uppsättningen Förklädd gud, i vilken tio EU-medborgare deltog med sina egna berättelser på scen, samt Carmina Burana – med 80-åriga kvinnors livsberättelser – rönt stor uppmärksamhet.

Tolvskillingsoperan lär inte bli något undantag.

– Vi kommer inte få kredd från kritiker för detta. Eftersom kapitalismen nu är helt genomförd tror jag inte den biten kommer diskuteras, däremot finns fortfarande starka estetiska åsiktskorridorer inom operan och teatern. Kritiker har upprörts tidigare och menat att vi "inte riktigt fått ihop det" när vi rört om eller lyft in verkliga personers berättelser. För mig är det hela poängen att det inte går ihop. Det är ett synliggörande av de som annars inte får synas och ett avgrundsvrål kring orättvisor. Och det kommer att skava.

Från reklamfilm inför Tolvskillingsoperan. "Hur förbereder du dig för operan?". Foto: Folkoperan/Kulturhuset Stadsteatern

Från reklamfilm inför Tolvskillingsoperan. Foto: Folkoperan/Kulturhuset Stadsteatern

En ung tjej i en tandläkarstol som får sina tänder i underkäken klädda med grillz i guld. En burleskdansare som tittar i spegeln medan han fäster tassel twirls på bröstvårtorna. Och så texten: hur förbereder du dig inför operan?

Syftet med reklamkampanjen inför föreställningen är inte svårt att gissa sig till: man vill bredda bilden av vad opera kan vara, och kanske framförallt – vem den är till för. Något som är särskilt aktuellt för just Tolvskillingsoperan, som när den först sattes upp riktade sig till mindre bemedlade – med ett biljettpris på 12 skilling.

Efter succén på Folkoperans scen fortsätter livet som tiggare

Tanken var att det skulle vara så billigt att även tiggare skulle ha råd att se föreställningen. På Folkoperans hemsida kan man läsa:

"Alla är välkomna. Allra helst gangsters och lösdrivare".

Men trots lång kamp för att skaka av den finkulturella stämpel som stänger ute de man egentligen vill se i salongen, medger Mellika att det är svårt att bredda operans publik. Och även om teatern ligger mycket lågt i biljettpriser så är Tolvskillingoperan inte billigare än Folkoperans andra uppsättningar, på grund av budgetskäl.

– Hur sänker vi trösklarna? Vi försöker allt vi kan. Men även om alla inte går på Folkoperan kanske de nås av det vi gör på andra sätt och en diskussion kan starta, säger hon och fortsätter:

– Det finns också ett hopp i den här uppsättningen. Vi får följa vägen till frigörelse, förstå krafterna som begränsar oss och hur vi kan slå oss ifrån dem. Varför ska detta fantastiska bara vara till för de redan invigda?

I Folkoperans version har karaktären Mack Kniven brytits upp och spelas delvis av kvinnliga burleskdansare: "Begäret ska inte bara vara manligt kodat. Burleskdansare är proffs på att använda det kvinnliga sexuella subjektet som kraft, en viktig handling där man tar tillbaka världsordningen" säger Mellika. Foto: Mats Bäcker

Tolvskillingsoperan. Richard Hamrin (spelar Jenny) och Andreas Hammarström, Linn Oscarsson, Lidia Bäck, Malin Ehlin (spelar horor). Foto: Mats Bäcker

Tiggarens opera

Tolvskillingsoperan är en tysk musikteaterpjäs från 1928 med text av Bertol Brecht och musik av Kurt Weill. Handlingen är en bearbetning av 1700-talspjäsen Tiggarens opera av John Gay. Sätts nu upp i ett samarbete mellan Folkoperan och Kulturhuset Stadsteatern.

Kuriosa: Har tidigare satts upp av Ingmar Bergman (1950). Sjörövar-Jennys visa har spelats in av bland andra Nina Simone och Marianne Faithful. Låten Mack the Knife har spelats in av bland andra Frank Sinatra och Westlife. Svenska Imperiet släppte en egen version av låten Kanonsång 1988.

Spelas: 11 september till 30 november på Folkoperan, Hornsgatan 72.

På scen: Karolina Blixt, Lennart Jähkel, Maja Rung, Peter Gardiner med flera.

Längd: 3 timmar

Biljetter: Från 145 kronor för barn, ungdom, student, pensionär och arbetssökande. Från 295 kronor ordinarie. Sista minuten-pris en timme innan föreställning: 50 kronor för unga, 150 kronor rabatt för ordinarie. Biljetter bokas via webben, folkoperan.se.

Rekommenderas från 12 år.

Ur Tolvskillingsoperan

“Hade stycket fått sluta så som jag först tänkte, så hade det haft en alldeles förträfflig moral. Det skulle ha visat att människor ur den lägre klassen är fullt ut lika lastbara som rikt folk – med skillnaden att de straffas för sina förbrytelser”.

Folkoperan Hornsgatan Foto: Sophie Stigfur