Rikard Jonsson, en av grundarna av Big Crowd Factory, hoppas att coronarestriktionerna har lättat till augusti. Förra året slogs bion europeiska publikrekordet för utomhusbio i Göteborg. Foto: Viktor Skoglund/Anton Gustafsson

Gigantisk utebio till Stockholm i sommar

Gratis utomhusbiofestival kan bli verklighet i Stockholm i sommar. I augusti planerar Big Crowd Factory att arrangera ett stort event i staden. Men platsen är ännu hemlig.

  • Publicerad 15:19, 29 maj 2020

Big Crowd Factory har arrangerat utomhusbiofestivaler runt om i Sverige sedan sommaren 2017. Nu är det tänkt att de för första gången även ska ordna open-air cinema i Stockholm.

– När man tänker på en utomhusbio tänker man kanske mest på en halvbra skärm och max 300 personer i publiken som sitter i brassestolar. Det vi försöker göra är något mer. Vi vill bygga upp ett festivalområde runtomkring och väva in själva festivalkänslan i utomhusbion. Och dessutom ha en väldigt bra bioduk och bra kvalitet på ljudsystemet så att det är samma typ av ljudnivå oavsett var i parken du sitter, säger Rikard Jonsson, en av arrangörerna.

Förra året slogs det europeiska publikrekordet för utomhusbio när Big Crowd Factory anordnade utomhusbiofestivalen i Slottsskogen i Göteborg, då cirka 8500 besökare närvarade.

Corona-anpassar

Hur publiksiffran kommer att se ut i Stockholm i år är dock ingenting arrangörerna törs sia om. Just nu pågår planeringen för fullt och platsen är ännu inte bestämd. Däremot är datumet 28 augusti spikat.

Samtidigt har coronapandemin försvårat möjligheterna att genomföra arrangemanget. Men arrangörerna är ändå hoppfulla.

– Vi är inte dumma, vi kommer att följa de direktiv som finns. Just nu har vi ett direktiv som säger att man inte får vara mer än 50 personer på en och samma plats, och där hoppas vi att det ska hinna bli en förändring. Men skulle kriterierna ligga kvar får vi skjuta upp festivalen. Och det vore så klart skittråkigt. Som det ser ut i år jobbar vi mot regn och corona, säger Rikard Jonsson.

Hemlig film

Vilken film som är tänkt att visas kommer att hemlighållas. Men enligt Rikard Jonsson följer det tidigare års tema där musik från två lokala liveband kommer att komplettera upplevelsen. Samtidigt bjuds foodtrucks och ytterligare samarbetspartners in för att sälja mat, glass och dryck.

– Generellt kommer folk inte bara dit för filmen. Man kommer dit för att man har sina kompisar där och för vibbarna som är. Det är också gratis så det finns inget comitment i form av biljetter och dylikt, säger Rikard Jonsson.