Sofo. Nya station Sofia ska få en entré mot Nytorget på Renstiernas gata, en entré mot Skånegatan i höjd med Borgmästargatan och en entré i Stigbergsparken. Foto: Linda Gren

Gnället från Södermalm: Nya tunnelbanan förstör känslan i Sofo

Nya blåa linjen får en tunnelbanestation under Vita Bergsparken. Ett hårt slag mot den kulturella småstadskänslan i Sofo, enligt synpunkter som lämnats in under samrådet.

  • Publicerad 15:26, 26 nov 2015

Stockholm ska få ny tunnelbana mellan Kungsan och Nacka/Söderort med stationer i Sofia respektive Hammarby kanal.

Nya t-banan är efterlängtad hos många – men den väcker också oro.

LÄS ÄVEN Här ska Södermalm få ny tunnelbana

Vi har gått igenom de drygt 200 synpunkter som Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, tagit emot via sitt webbformulär under det nyligen avslutade samrådet om nya tunnelbanan.

Även om den nya sträckningen och stationslägena prisas med ord som ”mycket bra med en ny tunnelbana”, ”jag tycker att uppgångarna och stationsplaceringen för samtliga stationer ser väldigt bra ut” och ”det är positivt att Stockholm får bättre kommunikationer” så är de kritiska synpunkterna fler.

Sofo utmärker sig

Så brukar det vara. Den som vill klaga har större anledning att höra av sig. Det som sticker ut är att missnöjet i första hand gäller just Sofo.

Här varnas det för att nya tunnelbanan kommer att förstöra kvarterens unika känsla – kulturell och positivt småstadsaktig.

– En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka, skriver en person.

En annan går ännu mer rakt på kärnbudskapet:

– Det behövs ingen tunnelbana i Sofia området. Låt det vara fridfullt och kulturområde här. NEJ tack!

Projektchefen inte förvånad

Martin Hellgren, projektchef för den här delen av nya tunnelbanan, säger samrådssynpunkterna speglar de frågeställningar som stockholmarna uttryckt tidigare under de öppna informationsmötena.

– Det är lätt att se vad man har och det är svårare att se hur det blir i framtiden. Att man är mån om sin närmiljö är bra. Vi vill bygga en miljö som fungerar tillsammans med den miljö man har, säger han.

Martin Hellgren betonar att tunnelbanan är en angelägenhet för alla stockholmare och inte bara för de som bor närmast någon av stationerna.

– Den här nya sträckningen innebär en ny förbindelse mellan norra och södra Stockholm och med det i fokus blir det naturligt att ha station här.

Martin Hellgren säger att mycket av oron är obefogad.

– Vi gör inga arbeten i Vitabergsparken överhuvudtaget. Allt sker i gaturummet. Ingenting av nya stationen kommer att sticka upp i Vita bergsparken.

Vad kan man räkna med för påverkan på Blecktornsparken?

– Vi behöver stänga av de delar av parken som vetter mot Metargatan under byggtiden. När vi är färdiga kommer det bara vara en liten stationsentré som sticker upp, tanken är att skapa en byggnad som smälter väl in.

Kommer parken att bli mindre?

– Nej.

Fler åsikter om nya tunnelbanan på Södermalm

”En tunnelbanestation kommer förstöra hela denna delen av Södermalm! Miljön och stadsbilden försämras när man förstör det historiska området kring Sofia kyrka.”

”Jag är totalt oförstående till placeringen av station Sofia. Hur kan man komma på tanken att placera en station i kulturområdet vid Vitabergsparken. En våldtäkt på en av de skönaste platserna i vår huvudstad.”

”T-baneuppgång i hörnan Skånegatan/Borgmästargatan är olämplig på grund av omedelbara närheten till Vitabergsparkens hus.”

”Jag protesterar mot planeringen av en T-baneuppgång vid korsning Skånegatan/Borgmästargatan! Den unika kulturhistoriska miljön på Vitabergshöjden måste bevaras!”

”Mycket bra och optimal placering av T-baneuppgångarna i Sofia.”

”Bygg inte uppgången vid Skånegatan/Borgmästargatan! Det stör den unika miljön med de gamla trähusen vid Vitabergsparken.”

”Gällande uppgången vid Borgmästargatan oroar jag mig för hur de kulturhistoriskt viktiga husen i området kommer att påverkas av bygget? Har man tagit hänsyn till dessa när beslut om uppgångens plats har fattats?”

”Det behövs ingen tunnelbana i Sofia området. Låt det vara fridfullt och kulturområde här. NEJ tack!!”

”Jag tycker att er föreslagna lösning känns riktigt lusig, då denna placering mest kommer serva två kategorier resenärer: de som sommartid vill till parkområdet, säkert med mängder med ungdomar på väg att påbörja kvällens festande, förmodligen också med dryck i ”glada vänners lag”, och annars det relativa fåtal som bor i området – men jag tror de flesta av dessa boende ändå motsätter sig denna för området fördärvande placering.”

”Jag anser att uppgången på Södermalm för station Hammarby kanal är onödig. Läget för stationen i anslutning till stora Blecktornsparken är heller inte optimal. Områdets lugna prägel kommer att påverkas. Jag anser att det viktigaste är att station Sofia får en uppgång nära tjärhovsplan och att Hammarby kanal får en station vid Luma. Allt annat är slös med pengar.”

”Placeringen av T-Hammarbykanals uppgång på Katarina Bangata bör omprövas och helst förläggas på annan plats.”

”Vi undrar exakt var den norra uppgången till Hammarby kanal ska ligga. Som det ser ut nu finns det absolut ingen plats alls för en station om man inte vill stänga Stora Blecktornsparken. Dessutom kommer den onödigt nära stationen Sofia, det är inga många hundra meter till Renstiernas gata.”

”Angående nya uppgången Sofia kyrka, Borgmästargatan/Skånegatan. Vår familj har bott i detta område i över 20 år, och aldrig har vi saknat en tunnelbana uppgång i området… De är en lugnt och lite unikt område, efter som vi inte har haft något central kommunikation i området. De är lite som i en småstad, alla känner alla. En tunnelbaneuppgång kommer förstöra området.”

”Att lägga en uppgång precis vid Vita Bergens alla unika kulturhus förstör intrycket av den viktiga historiska miljön. Att lägga uppgången vid den mer befolkade Renstiernas gata med uppgång mot Nytorget knyter samman t-banan på ett betydligt bättre sätt.”

”Förstör inte vårt gamla kulturarv med att dra en tunnelbana till Sofia. Själva charmen med stadsdelen är det lantliga lugnet mitt i storstaden”

”Bygget är nog bra för att sammankoppla och få bort viss biltrafik för de som tex bor i Nacka. Men varför ska Sofia bli ett nytt Slussen. Det kommer öka fylla bråk och oro i området. Som annars är ett lugnt och småstads känsla område.”

”Protesterar bestämt mot planerna att förlägga arbetstunneln vid Färgarplan då vi boende vid Tegelviksgatan Nackagatan också har bygget vid Spårvagnsmuseet som kommer att störa oss med all trafik och buller.”

”Placeringen av uppgången vid Katarina Bangata är inte bra, därför att *Blektronsparken är den enda parker där barn kan leka och springa fritt utan bilar och missbrukare. Därför vore det tråkigt att behöva ta en del av parken till tunnelbaneuppgång.”

”Jag vill lämna synpunkter på den eventuella placeringen av arbetstunneln vid Färgarplan. Som boende i området blir jag starkt oroad för en etablering här då det starkt negativt kommer påverkar vår bondemiljö med bullar och mycket transporter. Detta i ett område med många barnfamiljer.”

”Behåll det ursprungliga förslaget med uppgång alldeles intill Hammarby kanal. Det blir en onödigt lång gång under jord, istället för över. Dessutom är det arkitektoniska sammanhanget mer lämpat vid kanalen än just vid Katarina Bangatas 30-tals och Metargatans 29-tals hus. Tänk om, gör rätt.”

”Det ser ut som om en arbetstunnel mynnar vid Färgarplan. Det är för känsligt område i så fall. Grönområden störs och förstörs. Dra tunneln till Londonviadukten eller till andra sidan kanalen istället.”

”Vi behöver ingen t-bana här i Sofia. Det är redan så bra kommunikationer till både Slussen och Skanstull.”

Arbetstunnlar och ett skyddsvärt träd

FUT tittar på två alternativ till arbetstunnlar för station Hammarby kanal; Färgarplan eller Katarina Bangata.

– Vi väljer när vi gjort en samlad bedömning av de tekniska förutsättningarna, beräknad kostnad och påverkan på närområdet. Vi kommer att ha ett nytt samråd om detta våren 2016, säger Martin Hellgren.

Entrén i Stigbergsparken har bara väckt en synpunkt. Den gäller det sällsynta vingnötsträd som står i parken. Enligt Martin Hellgren går trädet att rädda.

Mer om utbyggnaden

Visste du att vi har vi en Facebook-grupp för allt som har med tunnelbanan att göra: StockholmDirekt på tunnelbanan. Gå med här!

Nya tunnelbanan börjar byggas nästa år och beräknas kosta 25 miljarder kronor. 2025 ska allt vara klart:

I nordväst förlängs Blå linje från Akalla via Barkarbystaden till Barkarby station i Järfälla.

Från Odenplan dras ny Gul linje via Hagastaden och Karolinska sjukhuset till Arenstaden i Solna.

I Sydost förlängs Blå linje från Kungsträdgården via Sofia, Hammarby kanal, Sickla och Järla till Nacka. Blå linje får också en sydlig gren via Sofia och Gullmarsplan för att sedab knytas ihop med nuvarande Hagsätralinjen vid Sockenplan.