Utvecklare. Samuel Rosén visar upp sitt spelsprojekt för klassen på Grimstaskolans kulturdagar. Foto: Victor Malmcrona

Grimstaskolans elever blev apputvecklare – i tre dagar

På Grimstaskolan hålls nu kulturdagar, där elever får testa på allt från cirkus till matlagning. Nåt som är nytt för i år är att eleverna kan pröva på att utveckla sina egna mobilspel.

  • Publicerad 16:21, 23 maj 2019

Varje år får kulturen ta plats på Grimstaskolan, under Kulturveckan. I måndags drog årets tre dagar igång då skolans högstadieelever får testa på olika saker.

– Vi vill att eleverna får en möjlighet att utveckla sina drömmar. Vi försöker fånga upp deras intressen, då blir skolan roligare, säger Patrik Nordlund, socialpedagog på Grimstaskolan.

Några elever får skapa musik, komponera en trerätters-meny, göra film eller testa på kampsport. Andra får göra mobilspel.

– Jag ser ju att eleverna spelar mycket mobilspel, så jag ville att de skulle få pröva på att göra ett själva. Det är ett sätt för dem att inte bara vara konsumenter, utan de får vara med och skapa själva, säger Patrik Nordlund.

Från idé till spel

I ett av klassrummen sitter ett tiotal elever som testar på spelutveckling. Dagen innan var de på spelmuseum. Nu har de fått rita och fota vad de vill och deras alster har lagts in i ett spel. Samuel Rosén, 15, kopplar in en dator till projektorn och visar sina klasskompisar vad han har satt ihop.

– Det är kul, man kan göra lite som man vill när man bygger banan, säger han.

Samuel Rosén valde att testa på spelutveckling eftersom det helt enkelt lät roligast.

– Kulturdagarna är kul i år, det fanns mycket att välja på, säger han.

Klasskompisarna tyckte att banan Samuel gjort var bra när de testade den, men kanske kräver den ändå lite mer jobb.

– De klarade den genom att fuska, säger Samuel Rosén.

Nu ska eleverna i grupp designa egna plattformar, hinder och monster till ett spel – och fantasin sätter gränserna.