Tummen upp för rivning. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ger grönt ljus för rivningen av den ständigt krånglande bergbanan. Foto: Claudio Britos

Grönt ljus för ny bergbana i Skärholmen

Strul för flera miljoner. Krånglande ersättningsbussar. Äldre och rörelsehindrade som blir strandade. Bergbanan "Skärholmens problembarn" har sedan sin invigning 2001 gjort skäl för sitt namn och lösningarna har dröjt. Men "nu ska det bli av", enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

  • Publicerad 16:06, 4 nov 2019

Den skulle ersätta den otrygga hissen som fanns där innan och samtidigt vara ett nödvändigt transportmedel upp till Ekholmshöjden för alla som inte kan eller vill klättra upp för trapporna. Men sedan sin invigning 2001 har Skärholmens bergbana, även känd som "Skärholmens problembarn", krånglat.

Bara under 2018 stod den stilla 45 gånger. I 20 av de gångerna fastnade människor i den. Hittills i år har ersättningsbussarna kostat staden närmare 1,5 miljoner kronor.

– Så kan vi helt enkelt inte ha det, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Vi har tidigare rapporterat om att trafikkontorets senaste plan för banan är att riva den och ersätta den med en inglasad snedhiss, som går i en rak linje från bottenstationen upp till höjden. Den 14 november väntas planen få grönt ljus av trafiknämnden.

– Den stora skillnaden är att den inte kommer gå i en krökt bana, utan rak, vilket gör det tekniskt enklare. Korgen kommer vara mindre och stabilare, men gå fortare vilket gör att kapaciteten inte förändras. Och det blir en trygghetsfråga också – man behöver inte vara så länge i hissen om man tycker att det känns otryggt, säger Daniel Helldén.

Segdragen historia

Att en ny bergbana behövs slogs fast redan 2014. Den var felkonstruerad från början och de försök som gjordes att laga den höll inte särskilt länge. Dessutom är det den enda bergbanan av sin typ i Sverige – något som har gjort att reservdelar har tagit lång tid att få fram.

2016 presenteras en lösning med dubbelhissar till en bro – men de planerna skrotades efter synpunkter från bland annat Skönhetsrådet som menade att det inte skulle passa in i omgivningen.

Varför har det tagit så lång tid att hitta en ny lösning?

– Jag vet inte vad som är skälet, det har varit svårt att komma fram till den slutgiltiga lösningen. Men nu är vi framme, säger Daniel Helldén.

Vad säger att Skönhetsrådet kommer gå med på den här lösningen?

– Vi har haft en kontinuerlig dialog med Skönhetsrådet, stadsdelsförvaltningen och fastighetsbolagen och alla är överens om att den måste ersättas med en snarlik lösning som passar in. Vi räknar med att det kommer gå igenom – nu ska det bli av.

Vad skulle du vilja säga till dem som genom åren behövt ta de 132 trappstegen eller till och med blivit strandsatta på höjden för att bergbanan inte har fungerat?

– Det är alltid riskabelt att testa sånt som inte är standardiserat, som man gjorde när man byggde bergbanan 2001 och vi bör se till att inte bygga saker som är fel. Jag förstår att det har varit jobbigt att inte veta om banan skulle fungera eller om de behöver ta trapporna eller en omväg – och jag önskar att vi hade hittat en lösning tidigare. Men nu sätter vi igång för att få det här på plats.

Byggstök väntar

Under ombyggnationen kommer, förutom den nuvarande bergbanan, även trappan bredvid den att helt eller delvis rivas.

– Arbetet kommer ske främst under 2021 och det kommer såklart påverka framkomligheten en del. Men det kommer gå ersättningsbussar under den tiden, säger Helldén.

Totalt kommer arbetet med den nya bergbanan kosta 70 miljoner kronor.

Planen: Riv Skärholmens bergbana

Skärholmens bergbana står stilla – igen

Ingen lösning i sikte för Skärholmens bergbana

Bergbanan kan byggas om helt

Felkonstruerad. Ända sedan invigningen 2001 har Skärholmens bergbana krånglat. "Det blir problematiskt för de boende att varje dag undra om den kommer fungera eller inte. Så kan vi inte ha det", säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd. Foto: Claudio Britos

21 meter är höjdskillnaden mellan bergbanans topp- och bottenstation. Foto: Claudio Britos

När den står still är det 132 trappsteg eller ofta fulla ersättningsbussar som är alternativet för de boende på Ekholmshöjden. Foto: Claudio Britos

Mindre plats – men snabbare

Dagens bergbana har plats för 30 personer och resan tar en minut från start till slut. I den nya bergbanan kommer korgen bli mindre och ha plats för cirka 15 personer, men samtidigt ska resan gå ungefär 30 procent snabbare.

Den nya planerade bergbanan kommer också gå längst ett rakt spår, istället för dagens konvexa, och vara inglasad. Det ska också satsas på att den ska upplevas som trygg med bland annat ny belysning.