Åtminstone Sjödalsgymnasiet har fjärrundervisningen gått som på räls, menar skolans rektor Johan Lundström. Foto: Claudio Britos/Privat

Gymnasierektorn: Vi har gjort tekniskt språng

Sedan förra veckan pluggar alla elever från gymnasiet och uppåt hemifrån. Det innebär att elever skickar sina uppgifter och lärare föreläser via Skype. Hittills funkar det bättre än förväntat, i alla fall enligt Johan Lundström, rektor på Sjödalsgymnasiet i Huddinge.

  • Publicerad 09:20, 26 mar 2020

När beskedet kom att all undervisning över grundskolenivå skulle börja bedriva fjärrundervisning på grund av coronaviruset, var osäkerheten stor bland Sveriges skolor. Skulle det verkligen gå att ha distansföreläsningar på gymnasiet? Kommer inte alla elever bara sticka på disco och äta lösgodis hela dagarna? Kan man verkligen plugga hemma?

Det som Johan Lundström, rektor på Sjödalsgymnasiet i Huddinge, ser är att det går över förväntan. I alla fall när vi är en vecka in i experimentet:

– Jag träffade en elev igår av en ren slump, och han sade att han inte jobbat så hårt på länge, och en annan sade att det är lättare att koncentrera sig hemma när man inte störs av klasskompisar. Så jag måste säga att det går klart över förväntan hittills.

Men det finns också de som hemundervisningen inte passar lika bra för:

– Vi har inte fått indikationer på att det är så många, men vi ska göra en noggrann uppföljning med resurspersonal och elevassistenter så vi vet vilka elever vi eventuellt har "tappat".

Tekniskt språng

Fortfarande finns det flera frågetecken för landets elever och studenter. Högskoleprovet har skjutits upp och flera elever som gör praktik får en upplevelse de kanske inte väntat sig. För att inte tala om lärarstudenter som ska praktisera på skolorna.

– Vår personal har gjort språng tekniskt, eftersom vi behöver satsa på fortbildningsinsatser kring programmen de använder. Exempelvis har det skapats chattrum där lärare på olika skolor i Huddinge kommun frågar varandra om tips och råd. Nöden är uppfinningarnas moder.

Kanske det rent av blir så att det sätter spår långsiktigt:

– Det skulle kunna bli ett komplement till den vanliga undervisningen. Vissa saker kan ju bli kvar, så att elever som är hemma med sjukdom kan följa med i undervisningen om de vill.