Osäker passage. Många cyklister kör förbi Essingeledens på- och avfarter på Hägerstensvägen. De ska byggas om och bli säkrare. Foto: Elina Lundberg

Hägerstensvägen breddas för cyklister

Bort med trängseln. Nu ska det bli tryggare och tydligare att ta sig fram både på cykel och till fots mellan Aspudden och Liljeholmen.

  • Publicerad 16:31, 2 jun 2020

Det är den östra änden av Hägerstensvägen, mellan Södertäljevägen och Kilabergsvägen, som ska byggas om så att cyklister och gående får mer plats.

Här är det i dag enkelriktade cykelbanor på båda sidor om vägen, trots att pendelcyklister från hela västra Söderort trampar förbi här.

Dubbelriktade cykelbanor

Runt 2000 cyklister passerade på sträckan en septemberdag i fjol när staden var ute och räknade. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är inte nöjd med deras trafiksituation.

– På de här partierna finns det mycket som är oklart och otydligt. Det känns inte helt tryggt och säkert. Samtidigt har vi en hel del yta över som bilarna inte behöver som vi kan knapra på, säger Daniel Helldén.

Stadens plan är därför att bredda gångbanan och cykelbanan så att den blir dubbelriktad på båda sidor om vägen. I dag tycker både cyklister och gående att det är för trångt och de lånar varandras banor för att ta sig fram. Det ska de slippa efter ombyggnationen.

Osäkert vid Essingeleden

Planen är också att räta upp på- och avfarterna till Essingeleden så att bilisterna måste sänka farten när de lämnar eller kör ner på Hägerstensvägen.

Korsningen vid Kilabergsvägen ska också byggas om en del, bland ska cyklister och gående få mer plats att stå och vänta på vid trafikljusen.

De som åker bil ska inte påverkas av förändringarna i någon större utsträckning, enligt Daniel Helldén.

– Sträckan byggdes en gång i tiden med plats för spårvagnar och har väl tilltagna ytor så det går att skapa bra gång- och cykelvägar utan att bilisternas kapacitet påverkas. Det kommer att bli tryggare och säkrare för alla när alla vet var de ska vara, säger han.

Notan för att bygga om sträckan blir 42 miljoner kronor. Arbetet beräknas starta i mitten av nästar år och vara klart i slutet av 2022.