"Vi ser en enorm potential i Skärholmen", säger Simon Wanler, vd för Bastard Burgers som öppnar i Skärholmen innan årsskiftet. Foto: Pressbild

Hajpad burgarkedja öppnar i Skärholmen

Den norrländska hamburgerkedjan har fullkomligt exploderat ut över Sverige. Innan årsskiftet planerar de ytterligare en restaurang i Stockholm – i Skärholmen centrum.

  • Publicerad 15:28, 28 aug 2019

Inspirationen kommer från New York, köttet från Norrland. Och snart öppnar de i Skärholmen.

– Min mamma har bott där länge och var chef för Myrorna, jag älskade miljön och folket där. Så det känns jättekul att öppna där, säger Simon Wanler, vd och medgrundare till hamburgerkedjan Bastard Burgers.

Kedjan startade för tre år sedan i Luleå och har sedan dess både hyllats av matskribenter och expanderat kraftigt. I dag har de 22 restauranger och hoppas på över 30 innan året är slut. I Skärholmen hoppas de kunna slå upp sina dörrar i lagom tid till julhandeln, säger Simon Wanler.

– Vi ser en enorm potential i Skärholmen. Det är en välbesökt galleria med bra mångfald, som vi känner att vi passar bra i.

Vad skiljer er från andra hamburgerkedjor?

– Dels hantverket, vi jobbar bara med norrländsk kött som vi varje dag maler i restaurangerna. Och så jobbar vi mycket med det veganska utbudet – hela menyn går att få vegansk om man vill. Och vi märker att intresset för det blir större och större och det händer så mycket produktmässigt. I dag kan man erbjuda lika god mat oavsett om det är kött eller annat protein i.

Går det att bibehålla hantverket och samtidigt expandera så snabbt som ni gör?

– Vi sa redan från dag ett att hantverket skulle vara vår ledstjärna och det kommer vi aldrig göra avkall på. Vi har ett starkt team som jobbar med kvalitetssäkring – det är en större utmaning att hålla kvaliteten på fyra restauranger än på tjugo.

Menyn i Skärholmen kommer vara densamma på kedjans andra restauranger och företaget har ansökt om serveringstillstånd för att kunna sälja öl och groggar.

Kommer vi få se en Skärholmsburgare?

– Vi vill faktiskt börja jobba mer med lokalt engagemang och satsningar, så det är inte omöjligt. Absolut inte, säger Simon Wanler.