Knäböj. Det tränar fleral muskler, med fokus på den nedre delen av kroppen – rumpa och lår. Foto: Picasa

Håll dig i form i karantänen!

Gymmen ekar förklarligt nog tomma. Men kanske är det viktigare är någonsin att svettas för att stärka immunförsvaret – och för att inte tappa peppen, enligt PT:n Habib Iddrisu från Masmo.

  • Publicerad 14:50, 27 mar 2020

Vissa är rädda, vissa är ledsna, med träningen kan man glömma det och må bra

Friskis håller öppet, Sats stängt

Sats i Huddinge centrum har stängt sedan man centralt stängde alla Sats center tillfälligt från och med torsdagen den 12 mars.

Friskis och svettis gym på Dalhemsvägen i Huddinge håller öppet som vanligt, men har ställt in vissa seniorgrupper för de äldsta och för barn och funktionshindrade.

Medfit Flemingsberg har stängt alla träningspass, men erbjuder träning utomhus och träning online.

Visa merVisa mindre

Dips. "Det funkar perfekt att träna tillsammans online. Skype är bra, eller sända live genom en Facebook-grupp", säger Habib Idrissu. Foto: Picasa

Dips. En övning för hela överkroppen. Den tränar främst triceps och bröstmuskulaturen, men påverkar också biceps, ryggen och bålen. – Träning påverkar immunförsvaret och man blir gladare när man rör på sig. Vissa är rädda just nu, vissa är ledsna, med träningen kan man glömma det, komma igång med rutinerna och må bra, säger Habib Idrissu. Foto: Picasa

Armhävning. Foto: Picasa

Armhävning. "Man får anpassa sig, träna i vardagsrummet, träna med sina barn", säger Habib Idrissu. Foto: Picasa

Vissa är rädda, vissa är ledsna, med träningen kan man glömma det och må bra.

Knäböj med stol. "Jag tror att de flesta kommer att börja tänka på onlineträning som plan B efter det här", säger Habib. Foto: Picasa

Knäböj med stol. Foto: Picasa

Plankan. Håll ställningen så länge som möjligt för att träna musklerna i magen och ryggen. Foto: Picasa

Utfall. Habib kör på onlineträning och bootcamps online tills läget ändras. Foto: Picasa