Livet längs röda. ”Jag brukade alltid ha det i huvudet när jag jobbade med vagnarna – vem som kommer åka i dem. Och röda linjen sammankopplar stan, det är en viktig linje”, säger Engin Karaca. Foto: Claudio Britos

Han servar röda linjens pulsåder

Röda linjens hjärta ligger i Norsborg. Här jobbar Engin Karaca – han har bott i Alby hela sitt liv och har jobbat på röda linjen i mer än halva.

  • Publicerad 08:00, 22 apr 2019

Nere i tunnlarna, djupt under jorden, kvittrar fåglarna.

– Det är inte riktiga fåglar vi hör, utan inspelade ljud för att det ska bli lite trevligare att gå här. Lite längre fram hör man prassel av löv, säger Engin Karaca.

Han är gruppchef på Norsborgsdepån, röda linjens hjärta. Det är hit tunnelbanetågen kommer för att städas och repareras, innan de åter slussas ut i tunnelbanenätets blodomlopp. Den underjordiska gång där fåglarna kvittrar kopplar samman verkstaden med de tre stora tunnlar där tunnelbanetågen står när de inte är ute och rullar på spåren.

Skinande rent. Det har varit verkstadsverksamhet i Norsborgsdepån i ett år men fortfarande är det väldigt rent. ”Jag kan mecka i finskjortan”, säger Engin Karaca. Foto: Claudio Britos

För att vara i ett pulserande hjärta är här väldigt tyst och stilla.

– Mycket arbete sker på kvällar och nätter då tågen är tillbaka i depån, det är då tågen görs redo för morgontrafiken. Vi har ett särskilt ljus här för att det ska kännas som dagsljus. När nattpersonalen går på sitt pass på kvällen är det gryningsljus här. 

Jobbat sedan han var 16

Engin Karaca har själv gjort många nattpass. Han har jobbat som tågtekniker på röda linjen sedan han var 16 år och skulle göra praktik på gymnasiet.

– Jag har bott på röda linjen hela mitt liv och det är den som ligger mig varmast om hjärtat. Jag vill bidra med något gott till röda linjen, säger han.

Han hamnade på Nybodadepån.

– Den såg annorlunda ut innan ombyggnaden. Jag minns att jag kom hem till min pappa och berättade att gubbarna som jobbade där blandade sitt kaffe med skitiga skruvmejslar. ”Det är verkstad, du får vänja dig”, sa min pappa. Och det gjorde jag. Det slutade med att jag också rörde i kaffet med skruvmejseln.

Varje tåg är förberett för olika turer. På röda linjen går 37 olika turer, som går mellan 40 och flera tusen kilometer. Foto: Claudio Britos

Han trivdes och blev kvar. Han tyckte om att mecka och gillade pulsen när ett tåg som behövde akut underhåll rullade in i verkstaden mitt i morgonrusningen.

– Det var de dagarna jag gillade mest och kände att jag utvecklades som tågtekniker, när jag visste att nu väntar Stockholm på att den här vagnen ska ut och rulla. Det kan vara en läkare som ska åka till en patient i den vagnen. Det är ett meningsfullt arbete att jobba som tågtekniker, säger han.

”Som en Teslaverkstad”

När han började som tågtekniker var det de gröna C4-vagnarna som rullade på spåren. Nu står den nya C30-modellen ute i verkstaden och görs redo för att gå ut i trafik i höst. När de ska underhållas kopplas de upp mot en dator.

– Det är som en Tesla-verkstad här. Det är inga oljefläckar på golvet – här är det ingen som rör skruvmejslar i kaffet. Jag kan mecka i finskjortan.

Nu visar SL upp nya t-banetåget

FILM: Här körs SL:s nya tunnelbanetåg

Förberett för fjärde uppställningstunnel

Norsborgsdepån ligger under Eriksberg ner till 60 meter under mark.

På depån finns det plats för 17 tåg. Det finns tre uppställningstunnlar men det är förberett för ytterligare en fjärde om det skulle behövas i framtiden.

Nyboda- och Norsborgsdepån bygger tillsammans alla 37 turer som går på röda linjen. Dessa turer är mellan 74 och flera tusen kilometer långa.

Det behövs fler tågtekniker både till Norsborg och även till hela branschen. ”Ellära är ett grundkrav men mycket kan man lära sig på jobbet. Jag vill gärna ha folk som är drivna och gillar att utvecklas”, säger Engin Karaca.

MTR som driver och sköter om SLs tunnelbana har startat en YH-utbildning för att fylla det behovet som finns av tågtekniker.

Utbildningen är heltid under 1,5 år och sker nära MTR:s depåer i Stockholm.

Den är CSN berättigad och MTR står för studiematerialet. Efter utbildningen är eleverna fria att jobba var de vill, det finns alltså inga krav på att de ska jobba inom MTR.

Sista ansökningsdag för utbildningen är 19 maj 2019.