OLIKA ÅSIKTER. Jan Söderström berättade för Daniel Helldén om att parkeringsplanen inte följde lagen. "Men han trodde mig inte", säger Jan Söderström. Foto: StockholmDirekt/Stockholm Stad/Privat

Han stoppade nya p-avgifter – släkt med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP)

Brommabon Jan Söderström har sett till att delar av Stockholms parkeringsplan kan komma att rivas upp. Vem han är släkt med? Trafikborgarrådet Daniel Helldén, som var med och införde planen.

  • Publicerad 17:00, 24 jan 2019

Strax innan jul revs parkeringsavgiften för närmare 300 gator i Bromma upp, något som DN var först att rapportera om.

Anledningen till att avgifterna försvann beror på Brommabon Jan Söderström. Han satte sig in i fallet och överklagade införandet transportstyrelsen. Och han fick rätt.

Enligt den kommunala parkeringsavgiftslagen från 1957 har kommuner rätt att ta ut hur höga p-avgifter som helst, så länge det förbättrar trafikordningen. Men att lägga ut avgifter på samtliga gator som kommunen förvaltar var lagvidrigt.

– I till exempel lugna villakvarter förbättras inte trafiken genom att det införs parkeringsavgifter. Snarare tvärtom. Bilar som står parkerade på gatan gör att trafiken kör långsammare, säger Jan Söderström.

Dags att pröjsa för parkering i Bromma

Efter hans överklagande riskerar nu delar Stockholms parkeringsplan som infördes 2016 att göras om, då den helt enkelt inte följer lagen. Jan Söderström har hyllats som en hjälte och blivit totalt nedringd av människor som vill ha hans hjälp. Beslutet från Transportstyrelsen gör nämligen att rättsfallet blir prejudicerande och parkeringsavgiftsbestämmelser kan komma att ändras inte bara i Stockholm utan i hela Sverige.

– Det har ringt från alla möjliga håll. Folk i Stockholm, Kalmar, Karlskrona, jag vet inte hur många som har velat ha min hjälp. Det här hade jag inte räknat med, säger Jan Söderström och skrattar.

Släkting med trafikborgarrådet

Det prekära i situationen är att dock att Jan Söderström är släkt med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som var med och införde parkeringsplanen.

– Jag känner Daniel väl. Han är mitt kusinbarn och jag har sett honom sedan han var ett litet barn. Vi brukar samtala om olika trafikärenden, säger Jan Söderström som inte är någon novis i ämnet.

I hela sitt yrkesliv har han arbetat med trafikfrågor, bland annat som tillförordnad professor i trafikplanering på Kungliga Tekniska Högskolan. Enligt honom är det uppenbart att parkeringsplanen från 2016 vilar på helt fel grund.

– När trafikplanen infördes pratade jag med Daniel och sa att den inte kunde följa lagstiftningen, men han trodde mig inte. Beslutet var märkligt, varken politiker eller tjänstemän verkar ha haft koll på lagstiftningen, säger han.

Daniel Helldén är sparsmakad när det kommer till att prata om sin släkting.

– Relationen mellan oss är bra och han är väldigt kunnig i sådana här frågor, säger han.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Både Daniel och Jan betonar att det inte är stort släktgräl i antågande, även om Jan nu sett till att delar av trafikplanen riskerar att ryka.

– Nej, Daniel visste om att jag överklagade det här. Inga sura miner alls mellan oss, säger Jan Söderström.

– Inga sura miner, säger Daniel Helldén.

Vad händer med trafikplanen?

✓ Stockholm stad införde en ny parkeringsplan 2016. Bland annat blev det parkeringsavgifter i Taxa 5-områden i ytterstaden där det tidigare var gratis att parkera. (Taxa 5-områden är Bromma, Hägersten och Bagarmossen)

✓ Jan Söderström överklagarar parkeringsplanen till transportstyrelsen, som hävde parkeringsavgiften för 289 gator i Bromma.

✓ Även parkeringsplanen för Hägersten har överklagats, och ärendet ska nu prövas av transportstyrelsen trots att ärendet vunnit laga kraft. Samma sak skulle i teorin kunna ske i Bagarmossen, om någon överklagar.

✓ Trafikkontoret i Stockholm måste nu gå in och titta på gata för gata (istället för att göra en och samma bestämmelse för hela området) och bestämma vilka parkeringsregler som ska gälla. Ett mycket omfattande arbete.