Bodil Bergman Hughes, Alexander Marchesan och Sofia Björkman är alla före detta hyresgäster som vittnar om dubblerade hyror och fräcka tillvägagångssätt. Foto: Sacharias Källdén

Handlare: Fulspel bakom butiksdöd på Odengatan

En efter en har småbutiker slagit igen i en fastighet på Odengatan. StockholmDirekt har pratat med flera före detta hyresgäster som vittnar om dubblerade hyror och fula metoder från fastighetsägarens sida. Men vad är egentligen planen för kvarteret?

  • Publicerad 20:00, 1 dec 2019

Det var i oktober 2016 som Bodil Bergman Hughes flyttade in i lokalen på Odengatan 68. Newsec, som sköter affärerna åt hyresvärden Folksam, var där med papper som Bodil skrev på.

– Jag var nybörjare och hade inte så bra koll, jag trodde att det var ett treårigt kontrakt likt det den person som tog över en lokal intill fick, säger hon.

Men i december samma år kom en kille till Bodils fotostudio med en julblomma och ett dokument med uppsägning av avtalsvillkor där det stod att hyran skulle dubbleras de kommande tre åren.

– Jag ringde direkt upp hans chef på Newsec som sa till mig att vara lugn och att vi skulle förhandla så att båda skulle bli nöjda. Det gjorde mig lite lugnare, säger Bodil Bergman Hughes.

Drog ut på tiden

Men månaderna gick och Bodil hörde ingenting från Newsec. När tiden närmade sig det datum då hennes kontrakt skulle gå ut började hon bli nervös och i maj fick hon tag i personen på Newsec.

– Han sa att han inte tänkte gå ner en krona, att folk stod i kö för att få lokalen.

När Bodil kontaktade hyresnämnden var det två dagar för sent.

– De har ju en tidsfrist på två månader och jag hade ingen tanke på att jag skulle behöva gå till rätten. Eftersom jag då insåg att jag inte skulle kunna vara kvar efter oktober så frågade jag om jag kunde få flytta redan i juni, så kunde de få in nästa hyresgäst till den nya, högre hyran tidigare, men jag fick nej. Sen stod lokalen tom i nästan ett år, säger Bodil Bergman Hughes.

När lokalen väl fick en ny hyresgäst frågade hon vad personen hade för hyra.

– Den var samma som jag hade haft, 17 000. Jag känner det som att vi hyresgäster har varit hyresvärdens pengamaskiner som de inte tar något som helst ansvar för.

För Alexander Marchesan som hade en vintagebutik i samma fastighet började problemen i mitten av december 2016. Han fick då besök av samma person från Newsec som kom och ville säga upp hans avtal för en hyreshöjning på cirka 80 procent.

– Jag tyckte att det var oseriöst, man måste ta lokalen i beaktning och inte bara adressen. Ett rum är i gatuplan och resten i källaren vilket innebär att det borde vara olika nivåer, till exempel. Jag kom med ett förslag på en 15-procentig ökning för det hade min granne i samma fastighet nyligen fått. De skulle tänka på saken, säger Alexander Marchesan.

Han ringde upp personens chef på Newsec och försäkrades om att det som stod på papperet självklart skulle förhandlas.

– Han menade att de hade haft så många omförhandlingar under den tiden och att det som stod på papperet bara var ett schablonbelopp, säger Alexander Marchesan.

Men precis som i Bodils fall gick tiden utan att Alexander hörde något från Newsec. När tiden närmade sig då kontraktet skulle löpa ut hörde de dock av sig och ville ha ett möte i september. På plats var Alexander, en till från hans företag och två från Newsec.

– De öste beröm över min verksamhet men vi diskuterade knappt hyresnivå trots att jag låg på. I stället ville de förlänga kontraktet med tre månader för att de behövde mer tid på sig.

De ingick ett muntligt avtal och skakade hand på ett förlängt kontrakt. Men i oktober kom ingen hyresavi.

– Jag trodde att killen från Newsec, som jag uppfattade som slarvig, hade glömt att lägga in förlängningen av kontraktet i systemet. Så jag mejlade honom och skrev att han måste fixa vårt muntliga avtal skriftligt och fick till svar att "det är på väg".

Så här ser det ut nu på Odengatan Foto: Sacharias Källdén

Här låg tidigare en frisörsalong. Foto: Sacharias Källdén

En delgivningsman

I stället för en avi kom en delgivningsman samma dag till Alexanders butik med ett tilläggskontrakt som han ville få påskrivet direkt.

– Det var stressigt i butiken och jag vägrade skriva på. När jag läste på kvällen stod det bland annat att de ville att jag skulle avsäga mig mitt besittningsskydd helt, annars skulle jag avhysas. Anledningen menade de var att "hyresgästen inte återkommit i hyresfrågan" vilket var total lögn. Dessutom skulle hyran de kommande tre månaderna skrivas upp med cirka 80 procent. Något vi över huvud taget inte hade diskuterat.

Alexander kopplade in en advokat och blev stämd av Folksam för att han uppehöll sig i lokalen när kontraktet hade gått ut. Ändå erbjöd de honom en ersättning på 400 000 kronor för att lämna lokalen senast i augusti 2018 och dra tillbaka stämningen. Något han inte gick med på då han tyckte att det var alldeles för lite pengar i förhållande till vad han lagt ner. Det blev en rättslig process som slutade med förlikning. Alexander misstänker att hans lokal tidigt var bortlovad till någon annan.

– De kör en skrämseltaktik och hoppas att hyresgästen ska lägga sig platt. Nu har jag min rätt att söka skadestånd kvar, säger Alexander Marchesan.

Sofia Björkman hade galleriet och smyckestudion Platina i samma fastighet i 20 år och berättar att hon hade hört hur Bodil och Alexander blivit behandlade.

– Så jag förstod att något var på gång. En dag såg jag en grupp människor stå och prata och peka mot lokalen så jag gick ut och frågade vad de skulle göra. En konsult svarade att de skulle renovera fasaden, ”förbättra och anpassa” lokalerna för hyresgästerna, säger hon.

Ett par månader efteråt, november 2018, fick hon en uppsägning med omförhandling av hyreskontrakt. Den nya hyran skulle vara cirka 400 000 kronor per år, en dubblering av hyran hon haft tidigare, vilket kom som en överraskning eftersom hyran redan dubblerats tre år tidigare. Dessutom tillkom en omfattande bilaga med verksamhetsbegränsning, villkor om öppettider med mera och extrakostnader för till exempel varmvatten, sådant hon inte behövt betala för tidigare.

– Jag ville inte vara kvar i lokalen. Det var svårt att förhandla med dem och så klart tråkigt att uppleva ett stort ointresse av verksamheterna som bedrivs i fastigheten. Jag har alltid betalat i tid och skött mig, men istället för en blomma på den exakta 20-årsdagen lämnade jag ifrån mig nycklarna utan en kommentar från deras sida, säger Sofia Björkman.

Bodil Bergman Hughes, Alexander Marchesan och Sofia Björkman är alla före detta hyresgäster som vittnar om dubblerade hyror och fräcka tillvägagångssätt. Foto: Sacharias Källdén

"Gör ont i mig"

Erik Löfberg är asset manager på Folksam:

– Det gör ont i mig när jag hör att någon upplever det såhär men jag kan inte kommentera enskilda hyresgäster. Newsec sköter ju all vår förvaltning och jag tror att det har skett by the book. Vi har ett gott samarbete med dem och följer god sed på fastighetsmarknaden. Det regleras tydligt i hyreslagen hur förhandlingar ska gå till och den följer vi till punkt och pricka. Vi vill ha nöjda hyresgäster.

Kan du förstå att de ska känna sig lurade?

– Ja, men vi ska vara så tydliga vi bara kan. Det är verkligen beklagligt att de känner sig illa behandlade av oss eller Newsec.

Du säger att du kan förstå att hyresgästerna känt sig lurade men du säger ändå att Newsec agerat professionellt, hur går det ihop?

– Jag kan ha förståelse för att man kan känna sig illa bemött eller liknande men processen när man omförhandlar hyreskontrakt har följt gängse regler. Så lurad är fel ord.

Att ni erbjöd Alexander Marchesan 400 000 kronor för att flytta, är det en metod ni brukar använda?

– Jag kommer inte kommentera enskilda hyresgäster eller eventuella affärsuppgörelse vi har med dem.

Den enskilda hyresgästen är okej med att jag ställer frågor i hans ställe?

– Vi kommenterar inte hyresgäster eller eventuella affärsuppgörelser.

Alexander Marchesan misstänker att hans lokal lovades bort till någon annan innan hans kontrakt var uppsagt. Vill ni kommentera det?

– Som sagt kommenterar inte hyresgäster eller affärsuppgörelser.

Förlorar ni inte en massa pengar när lokaler står tomma?

– Det handlar om ett pussel där vi till exempel tänker slå ihop lokaler. Bland annat ska Axelssons spa flytta in och vi har en annan hyresgäst på gång. Vi gör även om ett soprum till en lokal. Så vi har haft dem tomma av en anledning. Vår plan är att få ett trevligare stadsrum. Marknadshyrorna har ökat markant. Odenplan har förändrats och i dag rör det sig nästan lika mycket folk där som vid Centralen.

Newsec har valt att svara via mejl och deras presskontakt Ann Sonne skriver följande: "Vi strävar alltid efter att agera korrekt och om någon upplever sig orättvist behandlad så är det att beklaga, det är inte så vi vill upplevas. Med det sagt så kommenterar vi inte enskilda ärenden."

Under arbetet med den här artikeln har vi fått bekräftat att även klädbutiken Hope kommer att lämna fastigheten på grund av höga hyreshöjningar.

Besittningsskydd

"Den som hyr lokal har ett indirekt besittningsskydd om hyresförhållandet upphör när det har varat mer än nio månader i följd.

Det innebär att du som är hyresgäst i vissa fall kan få ersättning av hyresvärden för den ekonomiska förlust som du gjort på grund av att hyresförhållandet upphör. I besittningsskyddet ligger också att hyresgästen har rätt till skäligt uppskov med avflyttningen.

Ett hyresförhållande kan upphöra både genom en uppsägning för avflyttning och uppsägning för villkorsändring."

Källa: domstol.se