KÄMPAR. Café 91, Gandhi och Eat with Jonna är några av de verksamheter på Folkungagatan som drabbats hårt av att busslinjerna dragits om på grund av Slussenbygget. Foto: Jannie Flodman

Handlare på Södermalm drabbas när SL-bussar tar ny väg

Ombyggnationerna vid Slussen har haft en negativ påverkan på flera restauranger och kaféer. På Folkungagatan uppger några att kundkretsen halverats: "Jag har fått lägga om hela min verksamhet", säger Jonna Johansson.

  • Publicerad 11:27, 18 dec 2018

Det var sommaren 2016 som Katarinavägen stängdes av i samband med ombyggnationerna av Slussen. Tidigare var Tjärhovsplan en knutpunkt för busslinje 2 och 3, vilket gjorde att många människor promenerade därifrån västerut längs Folkungatan. Men sedan körvägen lagts om och bussarna nu istället stannar vid Nytorgsgatan, har flera kaféer och restauranger mellan Renstiernas gata och Nytorgsgatan, upplevt en rejäl försämring av kundflödet.

–  De spontana kunderna, folk som promenerar förbi och blir sugna på att titta in, har helt försvunnit. Ingen passerar här längre, de sitter ju i bussarna som åker förbi, säger Jonna Jonasson som driver kaféet Eat with Jonna.

– Små verksamheter drabbas hårdast, har man pengar kan man ju bara flytta.

Kämpar hårt för överlevnad

Den indiska restaurangen Gandhi vägg i vägg uppger samma sak. Trots att vi kommer mitt under lunchtid är lokalen ganska tom. Såhär har det sett ut i två år, berättar kocken Narayan Ghosh.

– Det är jättesvårt, men vad ska man göra. Vi har börjat satsa mer på take away via olika appar, men har mindre personal och får kämpa mycket för att överleva.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Även Teame, som äger frukostfiket Cafe 91 några meter bort, är hårt ansträngd av situationen. Kunderna, såväl som dagskassan, har minskat med hälften – och han ser ingen ljusning i närtid.

– Det är inte lätt, jag har fortfarande stammisarna men det är ansträngt i slutet på månaden. Räkningarna tar ju inte semester, de kommer och kommer. Men man klarar det på något sätt. Mitt hopp är att Slussen blir färdigt.

"En klen tröst för handlarna"

Men som tur är ska varken Teame eller någon av de andra affärsverksamheterna på gatan behöva vänta sju år tills nya Slussen är klart, berättar Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet. När den nya huvudbron kommer på plats 2020 är det nämligen tänkt att Katarinavägen ska öppnas för busstrafik igen.

– Det är en klen tröst för handlarna, men det dröjer i alla fall inte till 2025. Slussen är ju en väldigt viktig knutpunkt, inte minst för kollektivtrafiken. När vi bygger om och flödena förändras kan det bli konsekvenser långt utanför Slussens område, det är oundvikligt, säger hon.

Då öppnar gigantiska guldbron vid Slussen

Jonna Jonasson har själv helt lagt om sin verksamhet på grund av Slussenbygget. I dag sysslar hon främst med catering och event, men har öppet fiket på helgerna.

– Jag blev trött på att stå här som en staty i en tom lokal och fick tänka om för att hitta andra lösningar. Det är jättekul, men självklart blir man ledsen av att märka att ens verksamhet inte bär.

Så säger SL

Linje 2 och linje 3 har fått omlagd körväg på grund av att Katarinavägen är avstängd, med ny hållplats vid Nytorgsgatan. På denna hållplats stannar även linje 53, 66 och 76.

Ny körväg och nya hållplatser har tagits fram i samråd mellan SL, Keolis och staden som är väghållare.

"Det är naturligtvis tråkigt om ändrade busslinjesträckningar påverkar butiksägare negativt. Men det händer att busshållplatser måste flyttas av olika skäl, framkomlighetsproblem eller ändrade trafiklösningar", säger Claes Keisu, presskommunikatör för SL.

TOMT? Flera affärsverksamheter på Folkungagatan tappar kunder på grund av att Katarinavägen stängts av för trafik. Foto: Jannie Flodman